03 دی 1397 - 13:57

تغییرات محاسبه سپرده‌های کوتاه‌مدت به مهار نقدینگی منتهی می‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: با تغییر رویه در سپرده‌های کوتاه‌مدت می‌توان رشد نقدینگی را مهار و سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کرد.
کد خبر : ۹۵۰۵۳
محمدرضا تابش

به گزارش ایبِنا، محمدرضا تابش با اشاره به تصمیم جدید شورای پول و اعتبار، مبنی بر اینکه بانک‌ها دیگر اجازه پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت را نخواهند داشت، اظهار داشت: در جلسه شورای پول و اعتبار برای تصمیم‌گیری در راستای سودسپرده های کوتاه مدت بحث های زیادی شد و در نهایت تغییرات آنچنانی ایجاد نشد.


وی در ادامه تاکید کرد: سیاست دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این است که به هر ترتیبی نقدینگی در کشور مهار شود و سرمایه‌ها به سمت تولید سوق پیدا کند.


نماینده مردم اردکان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر سود بالایی به سپرده های روز شمار اختصاص پیدا می کرد و دارندگان این سپرده ها می توانستند هر زمان پول را از حساب خارج کنند که این شرایط مغایر سیاست های کلی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بود.


وی در ادامه گفتگو با خانه ملت، توضیح داد: در واقع اگر شما ۲۰ میلیون تومان در حساب کوتاه مدت داشتید به تعداد روزهایی که پول در حساب بود آخر هر ماه سود ۱۵ درصدی دریافت کنید اما با تغییر این رویه، به کمترین مبلغی که پول در حساب بوده برای مدت یک ماه سود تعلق می گیرد.


تشریح هدف از تغییر رویه سپرده های کوتاه مدت


تابش هدف از این تغییر رویه در سپرده های کوتاه مدت را تشریح کرد و گفت: با تغییر سود روزانه به ماهانه در واقع ماندگاری پول در حساب بیشتر می شود و می توان نقدینگی را در جامعه مهار کرد تا در صورتی که زمینه های مساعد برای تولید فراهم شد نقدینگی به آن سمت و سوی سوق داده شود.


این نماینده مجلس اظهار داشت: این روش تاثیر بسزایی بر مهار نقدینگی دارد با این حال نمی توان برای آن برآورد مالی ارائه کرد. عضو ناظر مجلس در شورای  پول و اعتبار عنوان کرد: با تغییر در رویه سپرده های کوتاه مدت، رشد نقدینگی مهار می شود و می توان سرمایه ها را به سمت سپرده های بلندمدت که برنامه ریزی برای آن وجود دارد برد و هدایت آنها به سمت تولید را رقم زد.


برچسب ها: مجلس سپرده گذاری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر