14 دی 1397 - 14:03
پور ابراهیمی مطرح کرد؛

حمایت از اقدامات نظارتی بانک مرکزی بر عملیات بازار پول

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس باموثر خواندن اقدامات بانک مرکزی از جمله تبدیل سودسپرده ها از روزشمار به ماه شمار بر مدیریت نقدینگی گفت:از هر اقدامی که نظارت بر عملیات بازار پول را بیشتر کند، حمایت می کنیم.
کد خبر : ۹۵۴۷۱
بانک مرکزی

به گزارش ایبِنا از تسنیم، بانک مرکزی در دو ماه گذشته گام مهمی در راستای مبارزه با سوداگران بازار ارز و شفافیت ابزارهای پرداخت برداشته است. این نهاد نظارتی با اتصال حساب‌های متصل به کارت به کد ملی و وضع محدودیت تا سقف ۱۰۰ میلیون خرید کارتی برای هر کد ملی و ۵۰ میلیون تومان بر هر کارت بانکی در ۲۴ ساعت وهمچنین فاقد اعتبار دانستن قابلیت ظهر نویسی چک‌های تضمینی و الزام صدور این چک‌ها تنها در وجه گیرنده (ذی نفع) را با هدف بازگشت آرامش در بازار ارز اجرایی کرده است.


هر اقدامی که نظارت بر بازار پول را بیشتر بکند مورد حمایت ماست


اقدامات بانک مرکزی تأثیر بسزایی در بازارها به خصوص بازار ارز گذاشت به نحوی که موجب کاهش قیمت ارز  به پایین‌ترین حد خود پس از ماه ها بی‌ثباتی‌های شد. در همین راستا محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مصوبه بانک مرکزی برای تعیین سقف تراکنش‌های مالی روزانه گفت:هر گونه اقدامی که بتواند نظارت را بر عملیات بازار پول بیشتر بکند و باعث اقتدار عمل بیشتر بانک مرکزی شود، مورد حمایت ماست.


وی افزود: عملکرد بانک مرکزی در زمینه حذف چک‌های تضمینی، بررسی تراکنش‌ها و تبدیل سودهای روزشمار به ماه شمار در مدیریت بازار نقدینگی موثر است.


خجسته: بانک مرکزی با قاطعیت اقدامات خود را ادامه دهد


در همین رابطه امیر خجسته، عضو هیات ‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره آثار مثبت اعمال سقف تراکنش‌های مالی بر بازار ارز گفت: اقدام بانک مرکزی، کار خوب و پسندیده‌ای است و به نظر من باید تراکنش‌های مالی کنترل شود. این کار نیاز به مصوبه هم نداشت زیرا جزء وظایف ذاتی بانک مرکزی محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: البته افرادی که در مافیای این برنامه‌ها حضور دارند راهکار دور زدنش را می‌دانند، لذا بانک مرکزی باید با قاطعیت اقدامات خود را ادامه دهد.


در تمام دنیا بی‌نظمی در زمینه پولی وجود ندارد


نماینده مردم همدان با اشاره به استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان برای جابه‌جایی‌های کلان پول اظهار داشت: کجای دنیا این‌طور هرج و مرج وجود دارد؟ ما مسئولین راه‌ها را باز کرده‌ایم تا یک عده که با ما در ارتباط هستند این اقدامات را انجام دهند.


وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی از ابتدا باید این راه را مسدود می‌کرد. تلاطم‌های اخیر ارزی نتیجه کم کاری بعضی از معاونین سابق بانک مرکزی بود که حالا یک عده از آنها دفاع می‌کنند. هزاران میلیارد تومان در کشور جابجا شد که در نتیجه این روند ۲۲ میلیارد دلار به خارج از کشور رفت. این مسائل کار باندهایی بود که به قدرت و ثروت وصل بودند.


اقدامات بانک مرکزی قابل تقدیر است


عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره رویکرد جدید بانک مرکزی در خصوص چک‌های تضمینی بیان کرد: من از آقای همتی تشکر می‌کنم که این کار را آغاز کرده است. اما سوال این است که چرا  این اقدامات تا حالا انجام نشده بود در حالی که در دنیا همین روال وجود دارد.


ضرورت استفاده از تجربه‌های موجود در راستای ساماندهی تراکنش‌های بانکی


در نهایت باید افزود اقدامات مهم و تأثیرگذار بانک مرکزی که ثمره آن در کاهش نرخ ارز قابل مشاهده است به شرطی در بلندمدت ماندگار است که از تجربیات موجود در زمینه ساماندهی تراکنش‌های بانکی استفاده شود به عنوان مثال در کشورهای دنیا به‌دقت ورودی و خروجی حساب‌ها را بررسی می‌کنند و اگر حجم تراکنش‌ها از یک حد مشخصی فراتر رود باید علت و نوع معامله مشخص گردد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر