30 دی 1397 - 12:37
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

دسترسی به تمام خدمات بانکی با احراز هویت کامل در اپ‌های موبایلی

یک‌کارشناس صنعت پرداخت باتاکید برلزوم اجرای فرآیند احراز هویت تراکنش‌های موبایلی گفت: تطبیق کد ملی‌دارنده سیم‌کارت با کارت بانکی راهکاری مناسب برای برقراری امنیت‌وسهولت دسترسی به تمام خدمات بانکی است.
کد خبر : ۹۶۱۰۸
سعید احمدی پویا

سعید احمدی پویا در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص اجرای احراز هویت در تراکنش‌های موبایلی گفت: بانک مرکزی برای احراز هویت استعلام از سامانه شاهکار را الزامی کرده تا در برنامه ­­ای موبایلی در هنگام انجام تراکنش، فرایند احراز هویت کامل با انطباق کد ملی صاحب سیم‌کارت با کد ملی کارت‌ بانکی افراد به‌ منظور صیانت از اطلاعات کارت‌های بانکی انجام شود.


وی اظهار داشت: تطبیق کد ملی کارت‌ بانکی با کد ملی متصل به سیم‌کارت به‌ منظور احراز هویت در برنامه­­ ای موبایلی به‌ وسیله سامانه شاهکار امکان‌پذیر شده است، سامانه شاهکار که مخفف "شبکه احراز هویت کاربران" است توسط  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایجاد شده و این سازمان  وب‌سرویس سامانه مذکور را در اختیار بانک مرکزی و شرکت شاپرک قرار داده که در آن با ارائه شماره سیم‌کارت و کد ملی فرایند صحت انطباق انجام می‌شود.


احمدی پویا افزود: این فرایند برای اطمینان از انجام تراکنش‌های مالی در برنامه­­ ای موبایلی به‌ وسیله خود صاحب کارت‌ بانکی انجام شده تا از تقلب‌ها و کلاهبرداری‌های رایج در حوزه تراکنش های موبایلی جلوگیری شود.


این کارشناس ارشد حوزه پرداخت یادآور شد: با انجام این فرایند، احراز هویت کامل در برنامه ای موبایلی اجرایی می‌شود تا بتوان سایر خدمات بانکی مانند مانده گیری و مشاهده ۱۰ گردش آخر کارت‌های بانکی که درگذشته به دلیل بحث احراز هویت و اشکال در فرایند شناسایی مشتریان (KYC)  با ممنوعیت مواجه شده بود، مجدد در برنامه ای موبایلی فعال شود؛ لذا با عملیاتی شدن فرآیند مذکور، آن دسته از خدماتی که پیاده‌سازی آنها منوط به احراز هویت کامل است، می‌تواند در برنامه­ ای موبایلی عملیاتی شود.


وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی و شرکت شاپرک  برای اجرایی شدن روند احراز هویت در برنامه­ ای موبایلی، مستند سرویس­ های مذکور را به شرکت‌های PSP ارسال کرده و از شرکت‌هایی که برای اجرای احراز هویت در برنامه­­ ای موبایلی آمادگی دارند، خواسته بود، این مهم را تا ۲۲ دی‌ماه به شاپرک اعلام و برای تست به این نهاد ناظر مراجعه کنند.


وی در خصوص اجرای آزمایشی فرایند احراز هویت در تراکنش‌های موبایلی در برخی شرکت‌ها گفت: برخی شرکت‌های PSP به‌ صورت مستقیم از سازمان تنظیم مقررات رادیویی در قالب مجوز MVNO(اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه) این سرویس را پیش تر اختیار داشتند که از این مسیر توانسته‌اند به‌ صورت آزمایشی احراز هویت را در تراکنش‌های موبایلی عملیاتی کنند.


احمدی پویا با تاکید بر این‌که شاپرک هنوز فرآیند احراز هویت تراکنش‌های موبایلی را عملیاتی نکرده است، گفت: آندسته از شرکت‌هایی که مجوز MVNO دارند، می‌توانند با استفاده از این بستر احراز هویت تراکنش‌های موبایلی را تست و به‌ صورت آزمایشی اجرایی کنند.


وی در خصوص زمان عملیاتی شدن فرآیند احراز هویت در تراکنش‌های موبایلی از سوی بانک مرکزی و شاپرک گفت: به‌ طور قطع زمانی که آزمون شرکت‌ها با سامانه شاهکار با موفقیت به پایان برسد، بازه عملیاتی شدن برای شرکت‌های PSP تعیین خواهد شد و بعد از این تاریخ، احراز هویت در تراکنش‌های موبایلی برای تمامی برنامه­­ ای موبایلی الزام‌آور خواهد شد


این کارشناس ارشد حوزه پرداخت با اشاره به دغدغه‌های امنیتی نهادهای بالادستی مثل قوه قضائیه و پلیس فتا در خصوص امنیت تراکنش در برنامه­ ای موبایلی گفت: در تمام کشورهای دنیا برای انجام خدمات بانکی احراز هویت کامل صورت می‌گیرد. از اینرو شبکه بانکی و پرداخت الکترونیکی کشور نیز باید به سمت احراز هویت کامل و شناخت مشتری حرکت کند.


احمدی پویا در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه احراز هویت کامل در تراکنش‌های موبایلی، شناخت مشتریان بانکی و ارائه سبد کامل خدمات بانکداری و پرداخت در برنامه­­ ای موبایلی به ایندسته از مشتریان است و این فرآیند منجر به سهولت دسترسی مشتریان بانکی به تمامی سرویس‌های بانکی و پرداخت خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر