01 بهمن 1397 - 11:46

رییس‌جمهور: راه‌حل فضای مجازی فیلتر نیست

رییس جمهور با تاکید بر اینکه راه حل مدیریت فضای مجازی،‌ فیلتر نیست افزود: اگر فیلتر شد،‌ فیلترشکن را چه کنیم؟
کد خبر : ۹۶۱۵۵
روحانی

به گزارش ایبِنا، حسن روحانی امروز در سخنانی در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فیلترینگ گفت: ‌امروز برای همه ما روشن شده که راه حل مدیریت فضای مجازی فیلتر نیست.


رییس جمهور به فراگیری استفاده از تلفن همراه در کشورمان اشاره کرد و افزود: امکانپذیر نیست که حاکمیت به مردم بگوید که تشخیص اش این است که به علت مضرات تلفن همراه آن را کنار بگذارند؛ همه عالم را هم بسیج کنیم نمی توانیم مانع از استفاده از آن شویم و تلفن همراه را در جیبشان مخفی می کنند و در خلوت استفاده می کنند.


وی ادامه داد: ما نمی توانیم با خواست عمومی مردم مبارزه کنیم و این کار درست، مشروع و قانونی نیست ما فکر می کنیم اختیاراتی از آسمان داریم که به زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم اما چنین نیست چنانکه خداوند نیز به پیامبرش می گوید تو وکیل مردم نیستی، بلکه باید پیام را به آنان برسانی؛ خودشان می دانند که توجه کنند و هدایت شوند یا نه، این بدون انتخاب ممکن نیست.


روحانی درباره اینترنت گفت: در شبکه اینترنت، ارتباط مردم با نرم افزارهای مختلف امکان پذیر شده که در آن حرف مفید یا مضر و راست یا دروغ تولید و در این فضا گاهی به شکل افراطی و گاهی به شکل تفریطی استفاده می شود. عده ای از این فضا برای شایعه پردازی، تهمت زدن، دروغ گویی و استهزاء در چارچوب منافع فردی و حزبی استفاده می کنند.


وی گفت: برخی از ابتدا برای استفاده از فضای مجازی میوه ممنوعه درست می کنند و می گویند به این پیام رسان وارد شوید و به دیگری وارد نشوید، این جهنم است و آن دیگری بهشت و همین ممنوعیت ها باعث می شود که جوانان و نوجوانان بگویند این چه فضایی است که خیلی خطرناک است و نباید به آن وارد شویم؟ ‌اینگونه ما آنان را تحریک می کنیم که وارد این فضا شوند.


نسل جوان کشور از فیلترینگ ضرر کرد


روحانی تصریح کرد:‌ ما در سال های اخیر در برخی اقدامات ناموفق بودیم و اشکال کار این بود که فکر کردیم این دستگاه تحت فرمان ماست که بگوییم فیلتر شود؛ اگر فیلتر شد، فیلتر شکن را چه کنیم؟ با آن فیلترشکن مبارزه کردیم، فیلترشکن بعدی که آمد چه کارش کنیم؟ اگر فیلترشکن ها روزانه آمدند چه کار می کنیم؟ پس از یکسال، اکنون به چه نتیجه ای رسیدیم؟ همه ضرر کردیم و ابتدا کودکان، نوجوانان و جوانان ضرر کردند.


رییس جمهور افزود:‌ جوانان ما اصلا به این فضاها نمی رفتند، چارچوبی در این زمینه وجود داشت و اینطور نبود که در پیام رسان ها هر چیزی باشد اما متاسفانه همه چارچوب ها شکست. روحانی تصریح کرد: با تدبیری نادرست فکر کردیم یک نفر با هر عنوانی و مربوط به هر حوزه ای می تواند روی کاغذ بنویسد که استفاده از این ممنوع است و باید فیلتر شود و آن را به مخابرات ابلاغ کنند و مخابرات هم از ترسش آن را به مرجع بعدی بدهد. اما اکنون برای ما روشن شد که راه حل این نیست.


وی در عین حال تاکید کرد:‌ راه حل، افراط گرایی نیست که از فضای مجازی علیه آبروی مردم استفاده کنیم و حرف های غیر واقعی بزنیم بلکه باید سواد دیجتالی جوانان را افزایش دهیم.


ایجاد فساد با انحصار


رییس جمهور با بیان اینکه انحصار در هیچ چیزی مفید نیست افزود: اگر در موبایل و تلفن همراه انحصاری وجود داشته باشد حتماً گرفتاری و فساد به وجود می آید باید آزاد بگذاریم اما در بالای سر آنها این را مطرح کنیم که حریم خصوصی را مراعات کنند.


باید از پیامک‌های تبلیغاتی جلوگیری کرد


روحانی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا چنین چیزی سراغ نداریم که در یک روز افراد موبایل خود را چند بار بردارند و ببینند پیام های تبلیغ پشت سر هم آمده، چرا روی اعصاب مردم راه می روید؟ وزارت ارتباطات باید جلوی آن را بگیرد و هر کسی که احتیاج به تبلیغ دارد به آن مجوز تبلیغ بدهند و هر کسی که مجوز تبلیغ نداشته باشد نتواند چنین کاری انجام دهد.


رییس جمهور گفت: دولت و شما به عنوان وزارت مربوطه نباید بگذارید عمر مردم تلف شود، اتلاف وقت مردم حرام است، اذیت مردم حرام است، نباید بگویید چون من پولی در می آورم به خاطر همین پول وقت و عمر مردم را تلف کنم.


روحانی افزود: این نکته مهمی است که ما از این ابزار به طور صحیح استفاده کنیم، این فناوری پایه اصلی برای همه اقتصاد است چرا که فضای مجازی توانمندساز است و برای همه تحقیقات علمی و فرهنگی یک زیرساخت و زیربناست و ابزاری برای عدالت محسوب می شود.


فضای مجازی زیربنای تحولات اقتصادی


رییس جمهور گفت: فضای مجازی زیربنای تحولات اقتصادی و توانمندساز است. روحانی با اشاره به کمک فضای مجازی برای مبارزه با فساد گفت: ما وقتی می توانیم با رانت و فساد مبارزه کنیم که شفافیت در همه زمینه وجود داشته باشد و همه بدانند که کسی ثبت سفارش کرده یا از بانک مرکزی پول گرفته است و کشتی ها چه زمانی وارد گمرک و انبار می شوند.


وی با بیان اینکه باید مردم روستاها و شهرهای کوچک از همه مزایایی که اهالی شهرهای بزرگتر از آن برخوردارند استفاده کنند گفت: از دولت یازدهم تا دولت دوازدهم ۶۶ درصد روستاها از برق برخوردار شدند و باید فضای مجازی نیز برای همه روستاهای کوچک قابل استفاده باشد.


روحانی گفت: در گازرسانی کشور جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشتاز است و طول لوله های فرعی و اصلی ما در گازرسانی ۱۰ برابر قطر زمین است و این کار بزرگی است پس باید بگوییم روستائیان ما در رفاه هستند چرا که دیگر مراتع و جنگل ها از بین نمی رود؛ در حوزه فضای مجازی نیز باید مانند حوزه گاز و آب خدمت رسانی انجام شود. شفافیت یکی از بزرگترین شعارهای دولت یازدهم و دوازدهم بوده و دولت الکترونیک بسیار اهمیت دارد و هم اکنون قدم به قدم در این عرصه در حال حرکت است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر