امضای تفاهم‌نامه بورس تهران با ۱۲ بورس دنیا

مدیرعامل بورس تهران با اعلام اینکه بورس تهران با ۱۲ بورس از جمله بورس شانگهای تفاهم نامه امضا کرد گفت: تقویت ارتباط و انتقال تجربه از اهداف اصلی این تفاهم نامه است.
کد خبر : ۹۶۲۳۷
99

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی صحرایی در اولین نشست خبری با خبرنگاران پس از انتخاب شدن به عنوان مدیرعامل بورس تهران اظهار داشت : در سال ۱۳۹۷ از روش های مختلف شامل عرضه اولیه (۱۱ هزار میلیارد ریال)، اوراق تبعی(۸ هزار میلیارد ریال)، اوراق بدهی( ۱۳ هزار میلیارد ریال)، صندوق های قابل معامله (در حدود ۱ هزار میلیارد ریال) و افزایش سرمایه ها (۱۲۳ هزار میلیارد ریال) که در کل، تامین مالی انجام شده برابر ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل (۱۴۳ هزار میلیارد ریال) ۹ درصد افزایش داشته است.


ادامه رشد شاخص کل


مدیر عامل بورس تهران با بیان اینکه ارزش بازار رشد قابل توجهی داشته است، افزود: ارزش بازار سهام از ۳۸۲ هزار میلیارد تومان به بیش از ۶۲۰  هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به ابتدای سال با افزایش ۶۲ درصدی همراه است.


ارزش اسمی بازار سهام


صحرائی مدیرعامل بورس تهران افزود: ارزش اسمی بازار از ۱۵۰ هزار میلیاردتومان به ۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسید و رشد ۸ درصدی را نشان می دهد و نسبت ارزش بازار به ارزش اسمی برابر با ۸.۳ است. وی بازار سرمایه را از نظر بازدهی و شاخص در جایگاه قابل قبول دانست و افزود: شاخص بورس تهران نسبت به ابتدای سال جاری تا مرز ۷۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.


ارزش صندوق های قابل معامله


صحرایی در ادامه اظهار داشت : ارزش معاملات در بازار صندوق های قابل معامله  از ۱۳ هزار میلیارد ریال به ۴۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که افزایش ۲۶۵ درصدی را نشان می دهد. همچنین ارزش معاملات در بازار مشتقه از ۵۸۴ میلیارد ریال به ۲۱۳ میلیارد ریال رسیده است که کاهش  ۶۴ درصدی را نشان می دهد.


ارزش معاملات بورس


صحرائی رشد ارزش معاملات بورس تهران را که یکی از محورهای نقدشوندگی است ۱۷۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: طی سال جاری ارزش معاملات ۴ بورس کشور رشد کرده است. ارزش معاملات بورس تهران  نیز  با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان رشد قابل توجهی داشته است. سهم بورس تهران در ارزش کل معاملات بازار سرمایه  ۳۵ درصد، بورس کالا ۴۲ درصد، فرابورس۲۰ درصد و بورس انرژی ۳ درصد است.


بهبود سامانه معاملاتی


وی تصریح کرد: نقدشوندگی از چالش های مهم بازار سرمایه است که نیازمند آن است که مقررات آن تغییر کند و سامانه معاملاتی ما هم توان کافی برای انجام عملیات بازرگردانی ندارد که باید بهبود و توسعه یابد. توسعه دانش مالی فعالان بازار نیز بسیار ضروری است.    


تحرک معاملاتی حقیقی ها


مدیرعامل بورس تهران آماری از وضعیت ارزش معاملات بازار را ارایه داد و گفت:  جمع ارزش بازار بورس و فرابورس حدود ۸۳۰ هزار میلیارد تومان است و حجم  داد و ستد فعالین حقیقی بازار به ۵۱ درصد خرید و  ۴۹ درصد فروش رسیده و ۳۸۰۰ میلیارد تومان خرید داشته اند و این ارقام نمایانگر اهمیت افراد حقیقی و توجه مردم به بازار  است.
 
رونق معاملات ابزار آتی سبد سهام


وی با اعلام این که راه اندازی ابزار آتی سبد سهام  یکی از اقدامات ویژه سال جاری است گفت : معاملات آتی سبد سهام به عنوان یک ابزار جدید در تاریخ ۲۵ آذر ماه با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه آغاز شد و در این بازار ۷ نماد معاملاتی شامل شاخص۳۰شرکت بزرگ و شاخص های صنایع بانک ها، خودرو و قطعات، شیمیایی، فرآورده های نفتی، فلزات اساسی و کانه های فلزی قابل معامله هستند.


صحرایی درباره آخرین وضعیت معاملات این ابزار مالی گفت: در ۲۶ روزکاری برابر ۲۱۲۸ قرارداد به ارزش ۱۴۸ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته است و متوسط روزانه ارزش معاملات برابر با ۶ میلیارد ریال است.


دسترسی به بازارها


سکاندار بورس تهران به تسهیل دسترسی مردم، سرمایه گذاران و ناشران به بازار اشاره کرد و گفت: دسترسی به بازار برای همه مردم تسهیل شده و ورود شرکت ها به بازار نیز باید آسان شود. در این حوزه تلاش های زیادی انجام شده، در مقررات پذیرش تغییرات مکرری داشتیم و مطالعه در این زمینه ادامه دارد. از سال ۸۲ تعداد شرکت های پذیرفته بالغ بر ۵۲۰ شرکت بوده که  این رشد، سهولت پذیرش را نشان می دهد.


ارزش معاملات آنلاین


مدیرعامل بورس تهران در ادامه افزود: آخرین آمارها نشان می دهد که دفعات معامله در حدود ۲۶  میلیون دفعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰۸ درصد افزایش داشته است و در عین حال ارزش معاملات آنلاین در این دوره از ۱۰۹ هزار میلیارد ریال به ۴۳۱ هزار میلیارد ریال افزایش رسیده که نشانگر  ۲۹۴ درصد افزایش در معاملات آنلاین است.


 وضعیت سهامداران حقیقی و حقوقی


علی صحرائی؛ مدیرعامل بورس تهران در این نشست خبری درباره ترکیب معاملات به تفکیک سهامداران حقیقی و حقوقی اظهار داشت : آخرین آمارها نشان می دهد سهامداران حقیقی ۵۲ درصد خرید ها و ۴۸ درصد فروش ها را پوشش داده اند و در خالص جابجایی ها نیز مالکیت بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال سهام از سوی سهامداران حقوقی به سمت سهامداران حقیقی منتقل شده است.


آمار صدور کدهای معاملاتی


وی درباره صدور کدهای معاملاتی نیز اعلام کرد: در سال ۹۷ بیش از ۱۷۷ هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۰۹ هزار کد) افزایش ۶۲ درصدی را نشان می دهد.


آخرین وضعیت اعضا و ایستگاه های معاملاتی


صحرایی در ادامه گفت: تعداد ۱۰۶ شرکت کارگزاری در بورس فعال هستند که از این تعداد  ۹۷ شرکت خدمات بر خط را ارایه می کنند. همچنین آخرین تعداد ایستگاه های معاملاتی ۱۸۳۵ مورد است و تعداد تالارهای اختصاصی ۹۳ مورد در تهران و ۱۵۱ مورد در مناطق و در مجموع ۲۴۴ تالار اختصاصی است و از کارگزاران فعال، ۴۹ مجوز مشاور پذیرش، ۲۱ مشاور عرضه، ۴۳ مجوز سبد گردانی و ۵۴ کارگزار نیز دارای صندوق سرمایه گذاری مشترک بوده اند.


برچسب ها: بورس اوراق بهادر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر