09 بهمن 1397 - 16:57
مدیرعامل بانک مسکن خبر داد؛

اتحاد استراتژیک بانک‌ها در حوزه نرخ سود

مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر ضرورت ایجاد اتحاد استراتژیک بین بانک‌ها گفت: بانک‌ها در حوزه نرخ سود اتحاد حرفه‌ای و اخلاقی را برای چند ماه تمام اجرا کردند و شیرینی آن را همه بانکی‌ها چشیدند.
کد خبر : ۹۶۴۸۷
رحیمی انارکی

به گزارش خبرنگار ایبنا ابولقاسم رحیمی انارکی در میزگرد اتحاد استراتژیک بانک‌ها در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در پاسخ به این سوال که در بانک های تخصصی آیا ضرورتی برای این اتحاد وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: مساله ای که مطرح شد در سال های قبل خیلی مورد توجه بانک ها قرار نگرفت ولی با توجه به وضعیت فعلی حاکم در شبکه بانکی و هزینه های بالایی که بانک ها متحمل می شوند و درآمد مناسب را از خدمات بانکی کسب نمی کنند، اتحاد استراتژیک یک انتخاب نیست بلکه برای همه بانک ها به یک ضرورت تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه اتحاد استراتژیک برای بانک های تخصصی و تجاری ضرورت دارد، افزود: موارد مشترکی را داریم که می توانیم برای آنها حتی با بانک های تجاری اتحاد استراتژیک را داشته باشیم، ما هم بانک هستیم و فقط در برخی از بخش ها اشتراک منافع کمتری داشته باشیم اما این ضرورتی است که وجود دارد.
مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: فکر می کنم الان خیلی به صورت گسترده ای اتحاد استراتژیک با بانک ها مقدور نباشد چراکه نیازمند فرهنگ سازی کلیدی بین بانک هاست، بانک ها در سال های قبل رقابتی باهم داشتند که توانشان را تقلیل داده است ولی برای اجرایی شدن این سیاست بانک ها باید به فرهنگ جمعی برسند.
رحیمی انارکی با تاکید براینکه باید فرهنگ کار مشترک و اتحاد در نظام بانکی شکل گیرد، تصریح کرد: ما معمولا فضای رقابتی کارهایمان را انجام میدهیم درحالی که برای محیط مشترک شاید خیلی فرهنگ سازی نداشته باشیم.
این مقام مسوول در نظام بانکی درباره تمامیت خواهی بانک ها و عدم شکل گیری اتحاد بین خودشان گفت: این موضوع برمی گردد به فرهنگی که در مجموعه شبکه بانکی وجود دارد. ما دوست داریم هر چیزی که در قدرتمان است برای خودمان نگه داریم، با به اشتراک گذاشتن این قدرت می ترسیم که منافع مان به خطر بیافتد.
وی افزود: اما این امری اجتناب ناپذیر است و اگر بانک ها این کار را انجام ندهند زمانی مبجور می شویم به ایجاد اتحاد در این صنعت، ضمن اینکه راه حل برون رفت از مشکلات نظام بانکی در آینده را یا انحلال یا ادغام می دانند به همین دلیل برای جلوگیری از این فرایندها باید بانک ها مشکلات خود را با اتحاد حل کنند.
مدیرعامل بانک مسکن به ادغام موسسات اعتباری غیر بانکی اشاره کرد و افزود: بانک ها باید خودشان را آماده کرده و فرهنگ سازی لازم را در مجموعه های خود انجام دهند، اینکار اگر داوطلبانه انجام شود مزایای چشم گیری خواهد داشت اما اگر ادغام صورت گیرد دیگر اختیاری نیست و همه چیز درهم باید بین بانک ها تقسیم شود که این حالت مخاطرات به مراتب بیشتری خواهد داشت.
رحیمی انارکی با تاکید براینکه اتحاد استراتژیک بالاخره باید از یک زمانی شروع شود، تصریح کرد: در حوزه نرخ سود بانکی اتحاد حرفه ای و اخلاقی را برای چند ماه تمام بانک ها اجرا کردند و شیرینی آن را همه بانکی ها چشیدند و به آن اذعان هم دارند. زمانی که اعلام کردند بانک ها گواهی سپرده ۲۰ درصدی می‌توانند بدهند بیش از ۹۵ درصد مدیران عامل در جلسه بانک مرکزی مخالف این دستور بودند.
وی برقراری اتحاد بین بانک ها را امری دست یافتنی تلقی کرد و ادامه داد: سعی می کنیم این موضوع مهم را در دستور کار قرار دهیم. اگر بانک ها به جمع بندی برسند و منافع مشترک بین خودشان و یک یا چند بانک برقرار کنند حتما این اتحاد دست یافتنی می شود.
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه الان مسیر به طرف فناوری است، گفت: حرکت اقتصاد جهانی در بحث اتحادهای استراتژیک به سمت اقتصاد دیجیتال است. بزرگترین شرکت های دنیا در قیاس با سال ۲۰۰۱ وارد حوزه فناوری شده اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر