10 بهمن 1397 - 10:35

بلاک چین راه نجات زندگی آینده جهان است

یک صاحبنظر حوزه بانکداری الکترونیک گفت: بلاک چین راه نجات زندگی آینده جهان است.
کد خبر : ۹۶۵۰۷
فاطمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ولی اله فاطمی در دومین روز از هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت درباره تاثیر بلاک چین در آینده زندگی کشور، افزود: بلاک چین یکی از ابزارهای نجات آینده زندگی ماست. میزان اطلاعات و پلت فرم هایی که تولید می شوند انحصارهای خیلی بزرگ را می‌توانند به همراه قدرت خیلی زیاد داشته باشند.


وی افزود: در این زمان است که فناوری بلاک چین این نوید را می‌دهد که با شفاف سازی و پراکندگی اطلاعات می‌تواند کار را مدیریت کند. این صاحب نظر در حوزه پولی درباره نقش فناوری ها و بلاک چین در تغییر زندگی مردم، گفت: در اکو سیستم آینده دسترسی همگانی وجود خواهد داشت و اطلاعات به میزان کامل باید توزیع شده باشد. هنوز حاکمیت متمرکز است و این به توزیع اطلاعات کمکی نمی کند چراکه اگر توزیع اطلاعات داشتیم باید توزیع تصمیم گیری نیز داشته باشیم.


فاطمی با تاکید براینکه اگر در اکوسیستمی منافع تمام مردم تامین نشود واگرایی خواهیم داشت، تصریح کرد: در اکوسیستم آینده زندگی ما دیجیتالی شدن مکانیزم های اصلی است که در آن همه تولید اطلاعات را داشته باشند و مصرف کننده اطلاعات هم باشند.


وی با بیان اینکه بلاک چین راه نجات زندگی آینده جهان است، افزود: عدم وابستگی پرداخت ها به ابزارهای محدود و سایر کاربردهای این فناوری می‌تواند به زندگی آینده ما اثر مستقیم گذارد. فاطمی با اشاره به اینکه فضای جدید فکر کردن و تصمیم گیری در حوزه بلاک چین می‌تواند اثر بسزایی در زندگی جهان داشته باشد، تصریح کرد: در این فناوری فضای بازار  محدود بوده و اطلاعاتی که در این چرخه تولید می شود در هر زمانی اطلاعات محسوب می‌ شود و اصالت دارد.


این فعال در حوزه پرداخت گفت: مهمترین کاربردهای بلاک چین در حوزه های تجارت الکترونیک، گسترش ابزارهای پرداخت و قراردادهای هوشمند و ثبت اطلاعات است. فاطمی اردکانی با بیان اینکه در نظام اطلاعاتی گذشته اطلاعات بدون مشخص بودن اصالت‌ و جایگاه‌شان در حال تکثیر هستند و نمی‌توان روی اصالت این اطلاعات حساب کرد، اظهار داشت: در فضای جدید که به لطف بلاک چین شکل می‌گیرد این فرد است که اطلاعات را ثبت می‌کند و با استفاده از همین مسئله دیگران به این اطلاعات اعتماد می‌کنند زیرا منبع و منشا اطلاعات ارائه شده مشخص است.

این صاحب نظر در نظام‌های پرداخت با اشاره تاثیر گذاری جدی بلاک چین در تغییر سبک زندگی افراد تصریح کرد: برای مثال در فرایند نهایی کردن یک معامله ما چند ماه درگیر هستیم تا اصالت اطلاعات را رصد کرده و صحت آن را تضمین کنیم. این در حالی است که با استفاده از آنچه بلاک چین در اختیار ما قرار می‌دهد، این فرایند ظرف چند ثانیه اتفاق می‌افتد و تمام مراحل  زمان‌برحذف می شود. این اتفاق همان موضوعی است که زندگی ما را تغییر می‌دهد.


فاطمی ادامه داد: این فن آوری تاثیرگذاری بالایی در نظام بانکی دارد. در فضای جدید بانک‌های ما باید در مرکز این فضا قرار بگیرند. اگر در گذشته بانک یک حضور فیزیکی خارجی داشت، در فضای امروز  بانک هر لحظه با من حضور دارد در فرایند خرید یا در هر فرایندی که در جریان آن اطلاعات تولید می‌شود بانک در کنار من قرار می‌گیرد و می‌تواند با من تبادل داشته باشد.


وی با بیان اینکه همه افراد و حتی اشیا در این فضای جدید یک تجربه جدید تولید کرده و تزریق می‌کنند، تصریح کرد: در کنار تولید آنچه اهمیت بالایی دارد این است که  همه این دانش‌ها می‌تواند با بلاک چین تجمیع شود. این همان هم گرایی اکوسیستمی است که می‌توان به وجود آورد و کم کم جایگاه حاکمیت را در این مراحل کمرنگ کرد.


به گفته فاطمی، بلاک چین از پلت فورم توزیع شده صحبت می‌کند که در جریان آن دیگر اطلاعات امکان دست کاری و تغییر از سوی یک سازمان یا نهاد را ندارد. با چنین سیستمی در یک فضای دموکراتیک تصمیمات گرفته شده و به راحتی مالکیت در آن جابجا می‌شود. در آینده جهان به سمتی خواهد رفت که بسترها مشارکت پذیر می‌شود و همه در آن سهم می‌شوند. این اطلاعات به کمک بلک چین از انحصار خارج می‌شود.


این صاحب نظر با اشاره به  تغییراتی که تصویر از آینده با استفاده از فن آوری بلاک چین رخ خواهد داد، تاکید کرد: در قرن بیست فلاسفه و اندیشمندان به افزایش نقش دولت پرداختند اما امروز ما بار دیگر از نگاه دولتی به سمت یک مشارکت همگانی حرکت می‌کنیم. واسطه‌ها می‌توانند خود اطلعات تولید کنند و خود مصرف کنند و این موضوع تصویر ما از زندگی آینده را تغییر می‌دهد. در این چارچوب حقوق تک تک اعضا حفظ می‌شود، عدالت اتفاق می‌افتد و همه به نقش هم واقفند و میزان تاثیر افراد نیز به طور دقیق مشخص است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها