10 بهمن 1397 - 13:19

دوره بانکداری بسته در دنیا تمام شده است

معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرد: بانکداری بسته در دنیا مرده و باید به سمت بانکداری باز حرکت کنیم.
کد خبر : ۹۶۵۱۷
99

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مهران محرمیان در پنل بررسی بانکداری باز در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اعلام کرد : در حال حاضر بانکداری باز برای عده ای مد شده و این در حالی است که گاترنر می گوید بانک ها به سمت پلت فروم های جدید در حال حرکت هستند و قرار است همه چیز را بهم بریزد.


سه چالش بانکداری


وی در این پنل با اعلام این ‌که سه چالش بانکداری باز از سوی گارتنر فرهنگ، امنیت و پول سازی اعلام شده بانکداری باز نیازی به بازاریابی ندارد.


جنگ مدل های کسب و کار


محرمیان از سویی دیگر اعلام کرد شرایط فعلی نشان می دهد که وسط میدان‌ جنگ مدل های کسب و کار هستیم و فین تک ها در حوزه پرداخت به این دلیل فعال هستند که زیست بوم ها آماده است و وقتی دنبال ساخت زیست بوم های تازه نمی رویم آسیب های جدی شکل می گیرد.


وی در ادامه افزود : به همین دلیل اتصال زیست بوم های جدید و اتصال آن به بانک ها تحول آفرین می شود. این کارشناس حوزه بانکی با مطرح کردن این نکته که استارت آپ ها مهم‌ هستند اعلام کرد باید در پیچ و خم خرد کننده بروکراسی اداری از استارت آپ ها حمایت کنیم.


گسترس زیست بوم ها


محرمیان افزود : توصیه گارتنر در تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که باید گسترس زیست بوم در دستور کار قرار گیرد، سیلوها خراب شود، فرهنگ ارتقا یابد و  تولید به عنوان یک ارزش لحاظ شود.


نقش نظارتی بانک مرکزی


باید به دغدغه های رگولاتری توجه کرد و نقش نظارتی آن را جدی گرفت و نباید انتظار داشت بانک مرکزی چشم هایش را به روی سو استفاده ها در حوزه بانکداری باز ببندد و تا حدود زیادی PSD۲ را همه پذیدفته اند.
 
اقتصاد دیجیتال


افزون بر این معاوت توسعه بازار و ارتباط با مشتریان شرکت توسن در این نشست گفت : اقتصاد دیجیتال در بانکداری نقش مهمی را بازی می کند.


امید ترابی در ادامه گفت : در بانکداری باز باید فضا را در اختیار تولیدکنندگان خدمات و محصول قرار دهیم و شرکت های بزرگ، مشتریان بانکداری باز هستند اما در حال حاضر این اتفاق رخ نداده است.


روند ارزش آفرینی


همچنین نیما نامداری معاون طرح و برنامه شرکت ارتباط فردا در میزگرد پرونده ای برای بانکداری باز که در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اظهار داشت: بانکداری باز در کسب و کار ایران و دنیا تغییراتی کرده و تاثیرات خود را بر ارزش آفرینی و سوددهی نیز گذاشته است.


وی افزود: بانکداری باز از سال ۲۰۰۷ که بحران مالی از آمریکا شروع شد، بوجود آمد و در آن سال ها مهمترین بازندگان، بانک ها بودند تا جایی که باعث شد تحرک بانک ها کم شود از این رو بانک ها تصمیم گرفتند به سمت سرویس های جدید که اغلب هزینه بر بود روی بیاورند.


معاون طرح و برنامه شرکت ارتباط فردا تصریح کرد بانکداری باز با مزایا و منابع درآمدی مشخص در دنیا ایجاد شد. در ادامه این نشست نیز حسن سلیمانی کارشناس حوزه بانک اظهار کرد: بانکداری باز یک ضرورت به شمار می رود و بانک ها باید بیزینس های خود را از چارچوب بانک به بیرون بکشند و باید تلاش کنند با آماده کردن زیرساخت ها شرایط به روز شدن را برای خود فراهم کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر