آمار داد و ستدهای هفته دوم بهمن ماه نشان داد:

رشد ۵۰ درصدی ارزش معاملات فرابورس

ارزش معاملات فرابورس در پایان هفته دوم بهمن ماه با رشدی ۵۰ درصدی مواجه شد.
کد خبر : ۹۶۹۱۹
فرابورس

به گزارش ایبِنا، نگاهی به دادوستدهای فرابورس در هفته منتهی به نوزدهم بهمن‌ماه نشانگر آن است که معاملات هفتگی فرابورس با دادوستد ۴ هزار و ۲۳۶ میلیون ورقه به ارزش ۳۰ هزار و ۲۰۱ میلیارد ریال پایان یافت که این ارقام با رشد ۷ و ۵۰ درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود.


حجم و ارزش معاملات
بر اساس این گزارش، در هفته گذشته تمامی بازارهای فرابورس با رشد حجم و ارزش مبادلاتشان نسبت به هفته قبل مواجه شدند به جز بازار دوم که با کاهش ۴ و ۸ درصدی این متغیرها روبه‌رو شد. بر این اساس بازار دوم میزبان نقل‌وانتقال یک هزار و ۷۳۷ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال بود.


همچنین در بازارهای اول و پایه به‌ترتیب ۴۶۸ و ۱۹۰۸ میلیون سهم به ارزش ۱۴۰۷ و ۵۰۶۲ میلیارد ریال دست به دست شد. در این دو بازار روند رو به رشد معاملات نسبت به هفته منتهی به ۱۲ بهمن‌ماه را شاهد بودیم و حجم مبادلات در بازارهای اول و پایه به ترتیب ۲۴ و ۱۴ درصد و ارزش این دادوستدها ۱۳ و ۲۸ درصد افزایش یافت.


از سویی دیگر، شاخص کل فرابورس نیز با تغییر نه چندانی نسبت به هفته پیشین در ارتفاع یک هزار و ۹۳۴ واحدی تثبیت شد و بازدهی آیفکس از آغاز سال ۹۷ همچنان ۷۶ درصد است.


بازار ابزارهای نوین مالی


بررسی معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن رشد حجم و ارزش معاملات را نسبت به هفته پیشین به ثبت رسانده‌اند. به این ترتیب در این بازار ۱۹ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۱۷ هزار میلیارد ریال خریدوفروش شد که با افزایش ۹۶ و ۱۰۲ درصدی حجم و ارزش همراه بود.


لازم به ذکر است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز تغییر مالکیت ۱۰۳ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۸۹۹ میلیارد ریال را تجربه کردند که نسبت به هفته قبل بیش از ۱۶ و ۳۹ درصد افزایش در حجم و ارزش معاملات ETF ها را نشان می‌داد.


اوراق تسهیلات مسکن


همچنین اوراق تسهیلات مسکن افزایش ۲۶ و ۳۲ درصدی حجم و ارزش داد و ستدها را به همراه داشتند به ‌طوری که خریداران و فروشندگان این اوراق، معامله ۵۲۰ هزار ورقه تسه به ارزش ۲۹۸ میلیارد را به ثبت رساندند.


در همین حال هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه و SME به تفکیک صنایع فرابورسی به رقم ۱۰ هزار و ۵۹۵ میلیارد ریال رسید که گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین سهم را در اختیار گرفتند.


از رویدادهای مهم هفته منتهی به نوزدهم بهمن‌ماه، تامین مالی ۱۰ هزار میلیارد ریالی صنعت نفت از طریق اوراق ۱۹ درصدی منفعت در فرابورس بود که از طریق پذیره‌نویسی اوراق منفعت شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس رقم خورد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر