اعلام جزییات پنجمین عرضه نفت خام در بورس

بورس انرژی در پنجمین اطلاعیه خود در حالی از عرضه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در روز دوشنبه هفته آینده خبرداده که قیمت پایه با ۵۷ سنت افزایش به ازای هر بشکه روبرو شده است.
کد خبر : ۹۷۰۶۴
نفت

به گزارش ایبِنا، بورس انرژی در پنجمین اطلاعیه خود از عرضه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ به قیمت پایه هر بشکه ۵۶.۸۱ دلار و به روش کشف پریمیوم خبر داد.


بر اساس این اطلاعیه، شرکت ملی نفت ایران در اول و ۱۵ بهمن ماه امسال نیز همین محموله را با قیمت ۵۲.۴۲ دلار و ۵۶.۲۴ دلار به ازای هر بشکه روانه میز فروش رینگ بین الملل بورس انرژی کرد که هیچ کدام به معامله قطعی منتهی نشد.


همچنین در اطلاعیه جدید، شرکت کارگزاری خبرگان سهام همچنان کارگزار عرضه کننده این محموله بوده که سفارش‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای را در روز عرضه، روانه میز فروش رینگ بین الملل بورس انرژی خواهد کرد.


حداقل تغییر قیمت سفارش


لازم به ذکر است، حداقل تغییر قیمت سفارش ۰.۰۱ درصد قیمت پایه و محدوده نوسان قیمت‌ها نامحدود خواهد بود. سررسید تحویل کالا بر اساس این اطلاعیه عرضه اول اسفند ماه ۱۳۹۷ و مکان تحویل نیز فوب جزیره خارک اعلام شده است.


پیش پرداخت ۶ درصدی


در اطلاعیه پنجم نیز مشابه اطلاعیه سوم عرضه نفت خام، واریز شش درصد پیش پرداخت ریالی ارزش سفارش تا دو ساعت قبل از شروع عرضه به حساب اعلام شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پابرجا است.


نرخ تسعیر هر دلار جهت واریز پیش پرداخت معامله بر مبنای میانگین روزانه خرید و فروش اعلام شده در سامانه سنا (اسکناس) ۲ روز کاری قبل از تاریخ انتشار این اطلاعیه عرضه تعیین شده که در صورت در دسترس نبودن سامانه سنا مرجع جایگزین اعلام خواهد شد.


دوره تحویل کالا


لازم به ذکر است، دوره تحویل کالا نیز در بازه یکم فروردین ماه ۱۳۹۸ الی  ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۸ اعلام شده و شرایط تسویه حساب به دو روش تسویه شرایطی و تسویه نقدی تقسیم شده است.


در تسویه شرایطی به صورت ۲۰ درصد نقدی و ۸۰ درصد اعتباری عمل خواهد شد، به طوری که شیوه تسویه معامله به صورت شرایطی بابت ۲۰ درصد ارزش معامله به صورت ریالی و بابت ۸۰ درصد ارزش معامله به صورت ارزی خواهد بود که تسویه بخش ریالی به صورت نقدی و بخش ارزی به صورت اعتباری است. همچنین خریداران می‌توانند ۸۰ درصد بخش ارزی ارزش معامله را با ارز ریال و به صورت اعتباری نیز تسویه نمایند.


همچنین معادل ریالی ۶ درصد ارزش سفارش به صورت نقدی حداکثر تا ۲ ساعت قبل از شروع عرضه و مابقی تا ۲۰ درصد صورت‌حساب موقت برای بخش ریالی به صورت نقدی به حساب شرکت سمات واریز خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر