تاثیرپذیری بازار سرمایه از کاهش حجم دارایی‌ها و مالکیت دولت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: واگذاری سهام و دارایی‌های دولت از طریق بازار سرمایه و از سوی دیگر سپردن امور به بخش خصوصی از جمله مواردی است که به تعمیق و رشد پایدار بازار سرمایه می‌انجامد.
کد خبر : ۹۷۱۷۴
تالار شیشه‌ای در یک روز کاری

علی امینی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به بازدهی حدود ۶۱ درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال تا کنون، افزود: شاخص بورس برآیندی از افت و خیز قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای است و به تنهایی نباید ملاک تصمیم‌گیری سهامداران قرار بگیرد. از این رو معامله‌گران بویژه تازه‌واردان به بورس باید به مولفه‌های دیگر نیز برای خرید و فروش سهام توجه کنند.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند کنونی معاملات اظهار داشت: بازار سهام همواره با افت و خیزهای مختلف مواجه است و تحت تاثیر خبرهای مختلف سمت وسوی آن تغییر می‌کند.
وی در خصوص دلایل رشد چشمگیر شاخص بورس و قیمت سهام در تابستان امسال، اضافه کرد: شاخص بورس در چند ماه گذشته تا ارتفاع ۱۹۰ هزار واحد نیز پیش رفت و قیمت سهام شرکت‌ها نیز در بورس تا چند برابر افزایش پیدا کرد که البته رشد شاخص بورس و نمادهای معاملاتی بیشتر تحت تاثیر تورم تحمیلی به اقتصاد کشور و در پی آن ارزش جایگزینی شرکت‌ها بود.
این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: به همین دلیل در پی تعادل و رکود حاکم بر سایر بازارها رفته رفته بازار سرمایه نیز به تعادل رسیده و خود را برای ورود با فاز رکودی آماده می‌کند.
وی ادامه داد: بازار سهام برای رونق پایدار نیازمند به رونق اقتصادی و در پی آن افزایش فروش و رشد سودآوری شرکت‌ها است که البته باید به این موارد بهبود مناسبات سیاسی و رفع تحریم‌ها را نیز اضافه کرد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از مشکلات ساختار اقتصاد کور این است که دولت کماکان میدان‌دار اقتصاد است و تا مادامی که خصوصی‌سازی به معنای واقعی در کشور انجام نشود، یکی از مولفه‌های توسعه پایدار بازار سهام محقق نمی‌شود.
وی در خصوص تاثیرپذیر بازار سرمایه از کاهش حجم دارایی‌ها و مالکیت دولت اظهار داشت: واگذاری سهام و دارایی‌های دولت از طریق بازار سرمایه و از سوی دیگر سپردن امور به بخش خصوصی از جمله این موارد است که به تعمیق و رشد پایدار بازار سرمایه می‌انجامد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر