30 بهمن 1397 - 10:34
در گفتگو با ایبِنا اعلام شد؛

همگرایی و پایبندی کشورها به FATF افزایش یافت

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید همگرایی و پایبندی کشورهای مختلف به توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بیش از گذشته شده و این موضوع مسیر کشور برای دور زدن تحریم‌ها را تنگ‌تر کرده است.
کد خبر : ۹۷۲۱۶
پدرام سلطانی

پدرام سلطانی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره به تعویق افتادن تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و لایحه CFT که از لوایح چهارگانه الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی هستند، گفت: آنچه مسلم است، افزایش همگرایی و پایبندی کشورهای جهان به چارچوب ها و توصیه های FATF است.


وی افزود: در دوره قبلی تحریم ها، کشورهای اصلی طرف تجاری ایران مانند چین، امارات، ترکیه و روسیه چارچوب های FATF را با پایبندی بالا اجرا نمی کردند و این موضوع مجالی برای ایران بود تا بتواند به نوعی نظام مالی تحریمی آمریکا را دور بزند اما در حال حاضر این پایبندی بسیار افزایش یافته و مسیر ما برای دور زدن تحریم ها را دشوارتر کرده است.


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بسته شدن حساب اتباع ایرانی در کشورهای مختلف در ماه های گذشته گفت: حتی بارها تعاملات تجاری که ارتباطی با ایران پیدا می کرده است، بنا به رعایت چارچوب های FATF متوقف شده است. البته بخشی از این موضوع ناشی از نگرانی بانک ها درباره برخوردهای آمریکا و بخش دیگری نیز در قالب هشدارهایی است که FATF درباره کار با ایران به آنها داده است.


سلطانی با اشاره به ثبت ساز و کار حمایت از تجارت با ایران (ساحات) نیز گفت: اینستکس یا ساحات نیز چارچوبی قانونی است که از سوی سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه برای کار با ایران طراحی شده و حتی این چارچوب نیز خود را ملزم به تبعیت از چارچوب ها و توصیه های ۴۰ گانه FATF می داند.


وی اظهارنظرهای مطرح شده درباره تحمیل کردن مقررات FATF از سوی اروپا درباره راه اندازی و کار با ساحات را مبالغه آمیز توصیف کرد و افزود: اروپا حتی قبل از اعمال تحریم های جدید آمریکا نیز بارها به ایران توصیه کرده بود که لوایح مرتبط با FATF را تصویب و اجرایی کند تا شرایط برای تبادلات مالی، شفاف شود. نایب رییس اتاق ایران تصریح کرد که با تصویب لوایح مرتبط با الحاق ایران به FATF بهانه از دست آمریکا و سایر بدخواهان کشور برای عدم همکاری با ایران گرفته خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر