07 اسفند 1397 - 12:53

بازار سرمایه اتاق شیشه‌ای اقتصاد است

رییس سازمان بورس گفت: بازار سرمایه به دلیل دریافت اطلاعات شفاف از شرکت‌ها و ارسال به نهاد مالیاتی، به عنوان اتاق شیشه‌ای اقتصاد معروف است.
کد خبر : ۹۷۵۶۷
شاپور محمدی

به گزارش ایبِنا، شاپور محمدی در دوازدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی اعلام کرد: با وجود آنکه تاکنون درخصوص مالیات اظهارات بسیاری بیان شده، اما در سال‌های اخیر، رهبری و مراجع تقلید تاکید بسیاری بر این موضوع داشته اند که اهمیت آن را صدچندان می کند.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مالیات مهم‌ترین ابزار سیاست اقتصادی است، تاکید کرد: باید در اقتصاد از تکیه بر مالیات بیشتر استقبال کنیم. پرداخت مالیات وظیفه شرعی، قانونی و یک کار اصولی جهت توسعه کشور به شمار می رود.


پایه‌ اصلی اخذ مالیات


وی با بیان اینکه درست اظهاری، باید مورد تشویق قرار بگیرد، تصریح کرد: در بیشتر کشورها اظهارات مودی یکی از پایه‌های اصلی اخذ مالیات است. در همین زمینه باید به درست اظهاری جایزه و افرادی که اطلاعات غلط مالیاتی می‌دهند با جریمه های سنگین مواجه شوند.


محمدی با بیان اینکه در اغلب کشورها هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف و سازمان مالیاتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کشور ما شرکت ها برای  پذیرش در بورس موظف اند یک پرونده اطلاعاتی برای مالیات و پرونده ای دیگر برای اخذ تسهیلات ارائه ‌دهند. این در حالیست که اتصال پایگاه اطلاعاتی می‌تواند کمک‌رسان در راستای اخذ مالیات باشد و صرفه جویی قابل توجه ای در زمان داشته باشد.


ارائه گزارش ۳۵۰ شرکت در ۴ فصل


عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه در بازار سهام سالانه ۳۵۰ شرکت در ۴ فصل گزارش های مالی خود را ارائه می دهند، یادآور شد: شرکت های فعال در بازار سهام موظف اند در هر دوره، اطلاعات مالی خود را به صورت شفاف منتشر کنند. همین موضوع باعث می شود که بورس به عنوان اتاق شیشه ای اقتصاد معروف شده و  اطلاعات شفافی را به سازمان مالیاتی ارائه دهد.


محمدی خاطرنشان کرد: اگر مردم و مودیان برای پرداخت مالیات همکاری های لازم را داشته باشند و اطلاعات مودیان در اسرع وقت در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد، مطمئنا بار مالیاتی نیز بر پرداخت‌کنندگان کاهش می‌یابد.


اطلاعات شفاف


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تشویق کسانی که صادقانه اطلاعات شفاف ارائه می‌دهند پیام مهمی برای کل اقتصاد است، تاکید کرد: باید از فعالیت‌هایی که مخرب بوده و سوددهی کاذبی دارند، مالیات بیشتری اخذ شود. نباید اجازه دهیم فعالیت‌های رسمی که بازده کمتری دارند با مشکل مواجه شوند چرا که منجر به انحراف منابع مالی می‌شوند.


مکانیزم  دقیق


وی با بیان اینکه طراحی یک مکانیزم  دقیق در سیاست‌های اقتصادی، مشکلات این بخش را تشخیص می‌دهد، گفت: راه‌حل های زیادی برای حل مشکلات معیشتی وجود دارد، در این زمینه تجارب مفید بسیاری در کشور وجود دارد ، اما تصویب یک قانون و ایجاد یک سازوکار اجرایی دقیق می تواند حل این مشکلات را تا حد زیادی تسهیل بخشد.


محمدی همچنین گفت: باید منافع مودیان، دولت و بازیگران را با هم در نظر بگیریم. اگر صرفا قانونی تصویب شود و منطبق بر انگیزه مودیان نباشد موفق نخواهد بود. وی همچینن یادآور شد: باید در کشور سرمایه‌گذارانی که ارزش اقتصادی را حفظ می‌کنند تشویق و کسانی که آن را پایمال می‌کنند تنبیه شوند تا اجازه ندهیم مسیر اقتصاد کشور منحرف شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر