10 اسفند 1397 - 09:55

آغاز شمارش معکوس انتخابات اتاق بازرگانی

انتخابات نهمین دوره اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور فردا (شنبه) یازدهم اسفندماه، برگزار می شود و فعالان بخش خصوصی می‌توانند نمایندگان خود را در پارلمان بخش خصوصی انتخاب کنند.
کد خبر : ۹۷۶۴۱
اتاق بازرگانی تهران

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در مجموع در سراسر کشور ۳۴ اتاق بازرگانی در تمامی مراکز استان و برخی از شهرهای بزرگ استان ها فعالیت دارند و مهم ترین وظیفه آنها ارائه نظرات مشورتی به قوای سه گانه و همکاری با دستگاه های اجرایی برای حمایت از بخش خصوصی، توسعه اقتصادی و همچنین شناسایی بازارهای صادراتی است.


از سوی دیگر اتاق‌های بازرگانی تلاش می‌کنند تا نظرات بخش خصوصی را در جلسات ماهانه هیات‌های نمایندگان و همچنین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به گوش مسئولان برسانند.


در بین اتاق های بازرگانی کل کشور، بدون تردید اتاق بازرگانی تهران جایگاه ویژه ای دارد. تعداد اعضای هیات نمایندگان این اتاق ۶۰ نفر است که ۲۰ نفر از توسط دولت و ۴۰ نفر دیگر در انتخابات اتاق بازرگانی که هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود، انتخاب می‌شوند. تمامی افرادی که کارت بازرگانی فعال یا کارت عضویت در اتاق‌های بازرگانی را دارند می‌توانند در انتخابات اتاق‌های بازرگانی شرکت کنند.


اتاق بازرگانی در چهار گروه بازرگانی (۱۶ نفر)، صنعت (۱۴ نفر)، معدن (۶ نفر) و کشاورزی (۴ نفر) در اتاق تهران فعالیت می‌کنند. در انتخابات اتاق بازرگانی نیز هر فرد تنها می‌تواند برای یکی از بخش‌های چهارگانه نامزد شده و شرکت کنندگان در انتخابات نیز به عنوان نمونه در بخش بازرگانی از بین نامزدهای این بخش تنها می‌توانند به ۱۶ نفر فارغ از تقسیم بندی‌های ائتلافی و گروهی رای دهند.


انتخابات این دوره از اتاق بازرگانی در تهران قرار است از ساعت هشت صبح روز شنبه تا ساعت ۱۸ در هتل لاله تهران به شکل کاملا الکترونیکی برگزار شود و نتایج آن نیز به طور قطعی روز یکشنبه اعلام خواهد شد.


داده‌های واحد فناوری اطلاعات اتاق تهران نشان می‌دهد، تعداد ۱۵ هزار و ۱۳۵ عضو اتاق تهران حائز شرایط رای دادن در نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان هستند که ۱۲ هزار ۳۴۶ نفر دارای کارت بازرگانی و ۲ هزار ۷۸۹ نفر نیز دارای کارت عضویت هستند.


از تعداد کل دارندگان کارت بازرگانی مجاز برای حضور در انتخابات هفته آینده، ۱۰ هزار و ۶۹۱ نفر دارای کارت بازرگانی حقوقی و یک هزار و ۶۵۵ نیز دارای کارت بازرگانی حقیقی هستند.


از تعداد کل ۲ هزار و ۷۸۹ کارت‌ عضویت مجاز به رای دادن در انتخابات، ۲ هزار و ۳۵۰ کارت متعلق به اشخاص حقوقی و تنها ۴۳۹ کارت متعلق به اشخاص حقیقی است.


براساس آیین ‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، دارندگان کارت‌های بازرگانی حقوقی و حقیقی و کارت عضویت حقوقی با حداقل یک سال سابقه و اعتبار، در این دوره اجازه حضور در انتخابات را خواهند داشت.


همچنین کارت‌های عضویت حقیقی با سابقه حداقل ۱۸ ماه و شرط اعتبار در روز انتخابات می‌توانند رای بدهند.


ائتلاف ها و گروه های اصلی انتخابات اتاق تهران


در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی و در تهران، سه ائتلاف از بین نامزدها وجود دارد. این ائتلاف‌ها عبارتند از :«ائتلاف برای فردا»، «پیشگامان تحول» و «تشکل ها و کارآفرینان اقتصاد ملی».


«ائتلاف برای فردا» گروهی از فعالان اقتصادی هستند که در حال حاضر بیشترین کرسی های اتاق بازرگانی تهران را از آن خود کرده اند. هرچند که در این دوره از انتخابات «پدرام سلطانی»، «محسن خلیلی‌عراقی» و «مهدی پورقاضی» از این فهرست از نامزدی مجدد خودداری کرده اند اما «مسعود خوانساری»، «محمدرضا انصاری»، «علا میرمحمدصادقی» و «محمد لاهوتی» از مهم ترین اعضای این ائتلاف به شمار می‌روند.


فهرست «پیشگامان تحول» نیز چهره های سرشناسی در بین خود دارد که از مهم ترین آنها «اسدالله عسگراولادی»، «سید حمید حسینی»، «مجیدرضا حریری» و «محسن مهرعلیزاده» است.


اما در فهرست بعدی که «تشکل ها و کارآفرینان اقتصاد ملی» است و دیرتر از سایرین برای این انتخابات فهرست داد، افرادی همچون «یحیی آل اسحاق»، «علی نقی خاموشی» و «محمد مهدی راسخ» عضویت دارند.


نامزدهای جریان «ائتلاف برای فردا»


براساس این گزارش فهرست نامزدهای «ائتلاف برای فردا» در بخش بازرگانی، «مسعود خوانساری»، «محمدرضا انصاری»، «عباس آرگون»، «شهاب جوانمردی»، «رضی حاجی میری»، «مجید حسینی نژاد»، «ناصر ریاحی»، «مهدی شریفی نیک نفس»، «مجید صدری»، «محمدرضا طلایی»، «مهرداد عباد»، «محمد مهدی فنایی»، «افشین کلاهی»، «محمد لاهوتی» و «فاطمه مقیمی» است.


همچنین در حوزه صنعت، «محمد اتابک»، «حسن احمدیان»، «رضا پدیدار»، «هاله حامدی فر»، «حسن دیده ور»، «محمد رضا زهره وندی»، «حمیدرضا صالحی»، «فرزین فردیس»، «عباسعلی قصایی»، «علیرضا کلاهی»، «محمود نجفی عرب»، «محمد رضا نجفی منش»، «علی نقیب» و «هرویک یاری جانیان» نامزد شده اند.


«علا میرمحمدصادقی»، «محمدرضا بهرامن»، «سجاد غرقی» و «فریال مستوفی» در بخش معدن و «کاوه زوگران»، «علی تقوی فر»، «احمد صادقیان»، «احمد فرشچیان»، «حسن فروزانفرد» و «مهدی معصوی» در حوزه کشاورزی در این انتخابات شرکت کرده اند.


نامزدهای ائتلاف «پیشگامان تحول»


پس از «ائتلاف برای فردا»، «پیشگامان تحول» فهرست خود را منتشر کرد؛ در این فهرست «سیدحمید حسینی»، «مجیدرضا حریری»، «محمدرضا بهزادیان»، «همایون اسدی لنگرودی»، «ژیلا انوری»، «یوسف باپیری»، «سیدرضا صالح»، «علیرضا عباسی»، «جمشید عدالتیان شهریاری»، «اکبر کلانترنیستانکی»، «فرید کوروس»، «اصغر مظاهری»، «سید مجتبی معظمی»، «امیر منصوری» و «هادی مورخ» برای بخش بازرگانی نامزد شده اند.


همچنین در حوزه صنعت «محسن مهرعلیزاده»، «حسین نیکخواه ابیانه»، «فرامرز اختراعی»، «سید علیرضا ایوبی»، «سید صدرالله پرهیزکار»، «محمد حسین پیروزی»، «سید محمد جلالی پروین»، «مهدی حاجی بابا»، «علیرضا شمس فرد»، «میثم صنیعی فر»، «جواد قربانی»، «رحمت الله قیصری» و «مجید کریمی» در این فهرست حضور دارند.


«اسدالله عسگراولادی»، «جهانبش نورابی»، «احمد آقا ترک نژاد»، «بابک سالاری»، «سیدرضا نورانی» و «زهرا نقوی» در حوزه کشاورزی و «محسن حاجی بابا»، «سید علی ابوئی مهریزی» و «ابراهیم خانیکی» در حوزه معدن شرکت کرده اند.


البته در فهرست ابتدایی، نام هایی چون «مصطفی مالکی تهرانی»، «سید محسن صفایی» و «قدیر قیافه» در این فهرست بود که در فهرستی که اخیرا منتشر شده، نام آنها حذف شده است.


نامزدهای جریان «تشکل ها و کارآفرینان اقتصاد ملی»


از آنجایی که در دو فهرست بالا چهره های سرشناسی مانند «یحیی آل اسحاق» و «علی نقی خاموشی» وجود نداشت، در نهایت روز دوشنبه هفته گذشته ائتلاف سومی با عنوان «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی» تشکیل شد.


در این فهرست «یحیی آل اسحاق»، «مسعود دانشمند»، «حمیدرضا سیفی»، «عبدالرضا رضایی هنجنی»، «ساقی باقری نیا»، «ویدا سینا»، «مریم سلطانی»، «نازنین فلاحتی»، «سیداحمد مقیمی»، «سید ضیاء الدین خرمشاهی»، «ایرج طهرانی زاده جبه»، «پرویز حسابی»، «سعدالله بهمنش نیا»، «پیمان دفتری»، «مرجان آقاجان زاده هوشیار» و «مهوش نیک پور نزهتی» به عنوان نامزدهای بازرگانی معرفی شدند.


همچنین «سیدعلی نقی سید خاموشی»، «محمد مهدی راسخ»، «محمد احمدی»، «محمدرضا کمپانی»، «ایرج رهبر»، «سعید مهذب ترابی»، «محسن صفایی»، «علیمردان شیبانی»، «غلامرضا امیر شقاقی»، «کیوان ارجمند حسابی»، «مهدی نجار دیسفانی»، «رویا دهقانی کهنگی»، «نازیلا نورفردی» و «فاطمه شعبانی» نامزدهای بخش صنعت در ائتلاف «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی» حضور دارند.


این جریان در حوزه کشاورزی «عوض محمدپارسا»، «ایرج حسابی»، «روشنعلی یکتای قرابایی»، «سید جلال الدین مقصودی»، «محمدعلی رضائی کمال آباد» و «سعید مقیسه» را به عنوان نامزد منتخب و در بخش معدن «سید موسی آقایی لنگرانی» تنها نامزد این گروه انتخاب شدند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر