11 اسفند 1397 - 09:02

انتخابات اتاق های بازرگانی آغاز شد

انتخابات نهمین دوره اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور از ساعت ۸ صبح امروز (شنبه) یازدهم اسفند ماه آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.
کد خبر : ۹۷۶۸۰
انتخابات

به گزارش خبرنگار ایبِنا، انتخابات نهمین دوره اتاق های بازرگانی سراسر کشور از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده است. در تهران این انتخابات در محل هتل لاله تهران آغاز شده و امکانی فراهم شده تا تمامی مراحل این انتخابات کاملا الکترونیکی نیز به طور زنده از پایگاه اینترنتی این اتاق در حال پخش است. نتایج قطعی این انتخابات نیز فردا (یکشنبه ۱۲ اسفندماه) اعلام خواهد شد.


در مجموع در سراسر کشور ۳۴ اتاق بازرگانی در تمامی مراکز استان و برخی از شهرهای بزرگ استان ها فعالیت دارند و مهم ترین وظیفه آنها ارائه نظرات مشورتی به قوای سه گانه و همکاری با دستگاه های اجرایی برای حمایت از بخش خصوصی، توسعه اقتصادی و همچنین شناسایی بازارهای صادراتی است.


از سوی دیگر اتاق‌های بازرگانی تلاش می‌کنند تا نظرات بخش خصوصی را در جلسات ماهانه هیات‌های نمایندگان و همچنین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به گوش مسئولان برسانند.


در بین اتاق های بازرگانی کل کشور، بدون تردید اتاق بازرگانی تهران جایگاه ویژه ای دارد. تعداد اعضای هیات نمایندگان این اتاق ۶۰ نفر است که ۲۰ نفر از آنها توسط دولت و ۴۰ نفر دیگر در انتخابات اتاق بازرگانی که هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود، انتخاب می‌شوند. تمامی افرادی که کارت بازرگانی فعال یا کارت عضویت در اتاق‌های بازرگانی را دارند می‌توانند در انتخابات اتاق‌های بازرگانی شرکت کنند.


اتاق بازرگانی در چهار گروه بازرگانی (۱۶ نفر)، صنعت (۱۴ نفر)، معدن (۶ نفر) و کشاورزی (۴ نفر) در اتاق تهران فعالیت می‌کنند. در انتخابات اتاق بازرگانی نیز هر فرد تنها می‌تواند برای یکی از بخش‌های چهارگانه نامزد شده و شرکت کنندگان در انتخابات نیز به عنوان نمونه در بخش بازرگانی از بین نامزدهای این بخش تنها می‌توانند به ۱۶ نفر فارغ از تقسیم بندی‌های ائتلافی و گروهی رای دهند.


داده‌های واحد فناوری اطلاعات اتاق تهران نشان می‌دهد، تعداد ۱۵ هزار و ۱۳۵ عضو اتاق تهران حائز شرایط رای دادن در نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان هستند که ۱۲ هزار ۳۴۶ نفر دارای کارت بازرگانی و ۲ هزار ۷۸۹ نفر نیز دارای کارت عضویت هستند.


از تعداد کل دارندگان کارت بازرگانی مجاز برای حضور در انتخابات هفته آینده، ۱۰ هزار و ۶۹۱ نفر دارای کارت بازرگانی حقوقی و یک هزار و ۶۵۵ نفر نیز دارای کارت بازرگانی حقیقی هستند.


از تعداد کل ۲ هزار و ۷۸۹ کارت‌ عضویت مجاز به رای دادن در انتخابات، ۲ هزار و ۳۵۰ کارت متعلق به اشخاص حقوقی و تنها ۴۳۹ کارت متعلق به اشخاص حقیقی است.


براساس آیین ‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، دارندگان کارت‌های بازرگانی حقوقی و حقیقی و کارت عضویت حقوقی با حداقل یک سال سابقه و اعتبار، در این دوره اجازه حضور در انتخابات را خواهند داشت.


همچنین کارت‌های عضویت حقیقی با سابقه حداقل ۱۸ ماه و شرط اعتبار در روز انتخابات می‌توانند رای بدهند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر