14 اسفند 1397 - 12:37
نهاوندیان:

اقتصاد ایران وارد مرحله جدید شد

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی از تحریم‌ها شده و انکار واقعیت تاثیری بر نتایج آن ندارد.
کد خبر : ۹۷۸۶۹
نهاوندیان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد نهاوندیان در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک اظهار داشت: توجه به مدیریت استراتژیک یعنی تاکید بر سه نکته محوری نگاه بلندمدت، ملاحظه عوامل محیطی و توجه به قوت و ضعف‌های داخلی زیرا یک مدیر استراتژیک با نگاه بلندمدت می‌تواند اهداف کلی سازمان را بدون توجه به اتفاقات پیرامونی و با قبول ضعف‌های سازمانی و تاکید بر نقاط قوت مجموعه خود محقق کند.


وی افزود: در تمامی شرایط نحوه تحلیل، تصمیم و اجرای مدیریت در مقابله با عوامل محیطی، پایان هر اتفاق و رخداد را تعیین می‌کند و در اقتصاد ما هم وارد مرحله‌ای شده‌ایم که شوک‌هایی به اقتصاد وارد شده است.


معاون اقتصادی رییس جمهوری ادامه داد: از زمستان ۹۶ اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی شد و روندی که در ۴۰ سال گذشته به سمت ثبات بیشتر، تورم کمتر و رشد افزون دنبال شده بود به یکباره با تکانه‌ای روبرو شد که جنس این تکانه سیاسی بود و به دنبال ناآرامی‌هایی در گوشه و کنار دنیا و تصمیمات رییس جمهوری آمریکا شاهد تکانه جدی در بازار ارز و سایر بازارها بودیم.


نهاوندیان با تاکید بر اینکه انکار واقعیت کمکی به حل مشکلات نمی کند، گفت: افزایش درجه نااطمینانی یکی از نتابج این تکانه‌ها بود و هنگامی که نااطمینانی افزایش یابد اولین نتیجه آن رفتارها و واکنش‌های کوتاه‌مدت خواهد بود و همین امر به تشدید تکانه کمک می‌کند.


وی افزود: هنگامی که ناترازی در بازارها رخ می‌دهد، ریسک افزایش می‌یابد و موجب بالا رفتن هزینه‌ها  و بر هم خوردن توجیه بسیاری از فعالیت‌ها می‌شود که این زنجیره پرآسیب بزرگترین لطمه‌ای که به اقتصاد می‌زند این است که مدیریت استراتژیک و بلندمدت اندیشیدن را به رفتارهای لحظه‌ای تبدیل می‌کند که در آینده نتایج منفی به همراه خواهد داشت.


تخریب کشور با ادبیات نگران‌کننده


معاون اقتصادی رییس جمهوری ادبیات نگران‌کننده را بزرگترین عامل تخریب در حرکت توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک کشور عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم واکنش‌ها را نسبت به تکانه‌ها هماهنگ کنیم و نگاه مشترکی نسبت به آینده وجود داشته باشد می‌توانیم در جهت کاهش آثار تخریبی هر تکانه گام برداریم که در این مسیر هر کسی وظیفه‌ای خاص دارد.


اقتصاد ایران وارد مرحله جدید شد


نهاوندیان درباره وضعیت فعلی اقتصاد کشور اظهار داشت: واقعیت این است که اقتصاد ما وارد مرحله جدیدی از تحریم‌ها شده و انکار واقعیت تاثیری بر نتایج آن ندارد اما به توانمندی‌های اقتصاد ایران نیز نباید بی‌توجه باشیم زیرا طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم با ظرفیت‌ها و توان داخلی از مشکلات و آسیب‌های جدی سربلند بیرون بیاییم. وی افزود: تنها گزینه پیش روی ما کاهش اثر این تکانه است که بی شک کدر نشان دادن آینده به مردم، به اقتصاد و کشور آسیب خواهد زد.


معاون اقتصادی رییس جمهوری درباره اتفاقات اخیر در بازار ارز گفت: آنچه در نرخ ارز اتفاق افتاد قابل قبول نبود و با هر محاسبه‌ای عوامل سیاسی و روانی در این اتفاقات تاثیر زیادی داشت اما نقطه مثبت این موضوع کمک به رقابتی شدن کالا و خدمات ایرانی بود و توانستیم از این تحریم‌ها به نفع تولید داخل و رفع نقایص و تقویت نقاط قوت کمک کنیم.


نرخ رشد غیرمنطقی نقدینگی در ۵ دهه گذشته


نهاوندیان با تاکید بر اینکه در پنج دهه گذشته نرخ رشد نقدینگی اقتصاد ایران به طور غیرمنطقی بالا بوده است، گفت: بی شک این ناترازی باید در مقطعی بروز می‌کرد و اکنون وقت این است که درباره اصلاح ساختاری بودجه و صندوق‌های تامین اجتماعی فکری کنیم و با توجه به شرایط تحریمی تصمیمات جدی و ریشه‌ای گرفته شود.


استفاده از ظرفیت‌ها برای نمایش شفافیت اقتصاد ایران


وی با تاکید بر اینکه باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای نشان دادن شفافیت اقتصاد و ضد تروریسم بودن آن استفاده کنیم، گفت: اگر این پرچم را در دست داشته باشیم که به دلایل درونی از استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کنیم، بی‌شک در دنیا قدرت بیشتری خواهیم داشت.


نهاوندیان اظهار داشت: قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم یک تصمیم ملی است که دولت ارائه و مجلس آن را تصویب کرده و اکنون وقت همگرایی است و ما باید برای مصالح ملی یک حرف مشترک داشته باشیم. وی در پایان تاکید کرد: هر کس در هر جا و سطحی که در کشور قرار دارد می‌تواند با نگاه استراتژیک به پیشرفت بلندمدت در کشور و اقتصاد کمک کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر