15 اسفند 1397 - 08:38
رییس کل گمرک ایران:

تجارت غیرنفتی کشور به ۷۸.۵ میلیارد دلار رسید

رییس کل گمرک ایران مجموع تجارت غیرنفتی کشور با جهان در ۱۱ ماهه نخست سال جاری را ۷۸.۵ میلیارد دلار اعلام کرد.
کد خبر : ۹۷۸۹۷
گمرک

به گزارش ایبِنا، مهدی میراشرفی با بیان اینکه مجموع تجارت غیرنفتی ایران با جهان در ۱۱ ماهه سال جاری به ۷۸.۵ میلیارد دلار رسیده است، گفت: طی ۱۱ ماهه امسال صادرات غیر نفتی کشورمان به ۴۰ میلیارد دلار رسید و در این مدت به میزان ۳۸.۵ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شد.


میراشرفی گفت: مدیریت هماهنگ مرزی و یکپارچه نیاز به حق بازرگانان و تجار است و گمرک از این مطالبه حمایت می کند. در دنیا مبحث مدیریت هماهنگ مرزی و مدیریت یکپارچه مرزی مطرح شده و همه واردکنندگان و صادرکنندگان حق دارند که شاهد هماهنگی بین تمامی سازمان های متولی باشند.


وی افزود: مسئله دیگر پنجره واحد تجاری نیز مطالبه به حق مردم است و می توانند خواستار استقرار نمایندگان سازمان های متولی در اسکله ها و گمرکات باشند. یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه این است که هر جا تمرکز ایجاد شود، کمی مترادف با فساد و تا حدی مثل ایستایی می ماند.


میراشرفی با تاکید بر اینکه باید کشور را به سمت آرامش پیش ببریم، عنوان کرد: یک زمانی با ۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی مقابل دنیا ایستاده بودیم ولی اکنون ۷۰ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیرنفتی داریم.


رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه تلاشمان این است که با سایر سازمان ها که عمدتا سه سازمان تاثیرگذار هستند، هماهنگی بیشتری داشته باشیم، اضافه کرد: در استان خوزستان این مطالبه گری ها حق فعالان عرصه تجارت و اقتصاد است ولی باید قانون را درنظر داشته باشند.


به گفته میراشرفی، در سطح کشور یک دسترسی برای همه فعالان اقتصادی درنظر گرفته شده تا مستقیما به معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران دسترسی داشته باشند که انتقادات و پشنهادات خود را بیان کنند.


وی با اشاره به اینکه طی سه ماه اخیر یک روز در هفته جلسات منظمی با بانک مرکزی کشور داریم، یادآور شد: نگاه اصلی تامین منافع عمومی و توجه به مردم است. در شرایط فعلی باید به دور از موارد احساسی یک سری تصمیمات را بگیریم که با کمترین تبعات، بیشترین خدمات را به مردم ارائه کنیم.


میراشرفی ادامه داد: در حال حاضر نیاز به یک همدلی داریم و هرکس برعکس این همدلی حرکت کند، خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می ریزد و بدخواهان دنبال همین موارد هستند. مردم شریف خوزستان دین خارق العاده ای بر گردن کشور دارند و در جنگ بیشترین آسیب را دیدند. خورستان بعد از جنگ نیز بیشترین کمک را به توسعه کشور می کند، ولی به خاطر برخی ناهماهنگی ها از مواهب الهی کمتر برخوردار شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر