15 اسفند 1397 - 08:54
توسط علی صحرایی تشریح شد:

اعلام استراتژی‌های بورس تهران

بورس تهران در راستای تحقق استراتژی های خود فرایند راه اندازی و نهایی شدن اوراق فروش استقراضی، وارانت،اختیار معامله سبد سهام، گواهی سپرده سهام، اوراق سود تقسیمی و اسناد قابل معامله را در برنامه دارد.
کد خبر : ۹۷۸۹۹
صحرایی

به گزارش ایبِنا، علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران طی سخنرانی در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک به تعریف نوآوری مالی اشاره کرد و گفت: بورس اوراق بهادار تهران با نگاهی به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و با توجه به جایگاهی که به عنوان هماهنگ ­کننده اصلی فعالیت­های بازار سهام و اوراق بهادار بر عهده دارد، اولین رکن بازار سرمایه بود که برنامه­ ریزی استراتژیک (دوره پنج ساله ۸۹ تا ۹۳) را به عنوان وظیفه اصلی مدیریت ارشد برای ایجاد انسجام و یکپارچگی در فعالیت­ های توسعه ­ای و جاری در دستور کار قرار داد.


نمای کلی بورس


صحرائی درخصوص نمای کلی بورس تهران گفت: تعداد صنایع بورسی در سال ۹۷ به ۴۰ صنعت افزایش یافته است. ابزارهای مالی موجود در بورس تهران شامل سهام و حق تقدم، آتی تک سهم، آتی سبد سهام، اختیار معامله سهام، اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت، انواع صکوک، صندوق های قابل معامله، صندوق زمین و ساختمان می باشد.


وی اهداف کلان بورس اوراق بهادار تهران را شامل ۶ هدف عنوان کرد و گفت: ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی، تعمیق و گسترش بازار و توسعه و تسهیل دسترسی به آن با بهره‌ گیری از فناوری و فرایندهای به روز، به‌کارگیری مقررات و رویه‌های مؤثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران، توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری در کشور، توسعه مستمر دارایی‌های فیزیکی و سرمایه انسانی شرکت و خلق ارزش برای سهامداران از اهداف کلان بورس اوراق بهادار تهران به شمار می رود.


تأمین مالی فعالیت ها


مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد:  نوآوری و راه اندازی ابزارهای جدید اوراق بدهی مانند اوراق مشارکت و صکوک از موضوعات استراتژیک بورس تهران برای ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فعالیت­ های مولد اقتصادی است.


وی به نوآوری در ابزارهای مالی توسط بورس تهران اشاره کرد و گفت: نوآوری در ابزارهای تأمین مالی با راه اندازی(اوراق مشارکت، صکوک، صندوق زمین و ساختمان، اختیار فروش تبعی)، نوآوری در سرمایه گذاری غیرمستقیم با راه اندازی (صندوق های قابل معامله) و نوآوری در ابزارهای پوشش ریسک با راه اندازی (قرارداد آتی تک سهم، اختیار فروش تبعی، قرارداد اختیار معامله سهام و قرارداد آتی سبد سهام) به تنوع ابزار های مالی در بورس تهران منجر شده است.


تصمیم کمیته فقهی


وی به نوآوری در ابزارهای مالی که در فرایند راه اندازی هستند اشاره کرد و اظهار داشت: از ابزارهای مالی نوین طراحی شده که در فرایند راه اندازی و نهایی شدن هستند می توان به اوراق فروش استقراضی، وارانت، اختیار معامله سبد سهام، گواهی سپرده سهام، اوراق سود تقسیمی و اسناد قابل معامله نام برد که به طور کلی مراحل  دریافت مصوبه از کمیته فقهی سازمان بورس یا  تدوین دستورالعمل توسط بورس و ارسال به سازمان بورس یا مطالعات تطبیقی- امکان سنجی تجاری و فنی را می گذرانند.


معاملات الگوریتمی


صحرائی در پایان به نوآوری بورس تهران در زمینه نحوه انجام معاملات اشاره کرد و افزود: بورس تهران با ایجاد بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران و اصلاحات ریزساختارها، نظارت بر بازار و ارتقای سامانه‌ها، ایجاد معاملات برخط بازارگردانی، ایجاد تالارهای منطقه‌ای و ایستگاه‌های معاملاتی و ایجاد معاملات الگوریتمی اقدام کرده که می تواند به ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی، تعمیق و گسترش بازار و توسعه و تسهیل دسترسی به آن با بهره‌ گیری از فناوری و فرآیندهای به روز، توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌ گذاری و سهامداری در کشور و خلق ارزش برای سهامداران بیانجامد.


برچسب ها: بورس استراتژی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر