دخالت مستقیم دولت نیوزلند بر بانک مرکزی با انتصاب عضو ناظر

دولت نیوزلند با انتصاب وزیر خزانه داری این کشور به عنوان ناظر در کمیته سیاست پولی بانک مرکزی موجبات نگرانی در مورد استقلال این نهاد بانکی را کلید زد.
کد خبر : ۹۸۰۰۷
بانک نیوزلند

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، دولت نیوزلند قصد دارد که وزیر خزانه داری این کشور را بعنوان ناظر در کمیته سیاست گذاری پولی بانک مرکزی این کشور که به تازگی تشکیل شده منصوب کند. این موضوع نگرانی هایی را در مورد از بین رفتن استقلال احتمالی بانک مرکزی نیوزلند به دنبال دارد.


در همین حال، گابریئل ماخلوف وزیر خزانه داری ونزوئلا از یکم آوریل سال جاری میلادی به عنوان ناظر در این کمیته خواهد بود. وی در جلسات کمیته سیاست گذاری پولی بانک مرکزی نیوزلند به عنوان ناظر بدون حق رای شرکت خواهد کرد.


وظیفه او حمایت از تصمیماتی است که توسط این کمیته اتخاذ می شود و تسهیل بخشیدن هماهنگی سیاست پولی و مالی بانک مرکزی نیوزلند است. البته این کمیته با هدف کنار گذاشتن رییس بانک مرکزی نیوزلند به عنوان تصمیم گیرنده واحد در سیاست گذاری پولی تشکیل شده است.


تصمیمات آتی در مورد نرخ بهره، شروع بازبینی سیاست پولی توسط این کمیته انجام می گیرد که متشکل از ۴ عضو بانک مرکزی و سه عضو خارجی است. منتقدین بر این باور هستند که وجود اعضای خارجی و ناظر دولت در کمیته سیاست گذاری پولی استقلال بانک مرکزی را از بین می برد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر