26 اسفند 1397 - 12:23

بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی برگزار می‌شود

بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی با موضوع محوری «بازآرایی سیاست پولی و ارزی و مقاوم‌سازی نظام بانکی» توسط پژوهشکده پولی و بانکی برگزار می‌شود.
کد خبر : ۹۸۳۲۶
پژوهشکده پولی و بانکی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی با حضور مقامات ارشد کشوری، سیاست‌گذاران پولی و صاحبنظران و کارشناسان بهار سال آینده برگزار می‌شود. «بازآرایی سیاست‌گذاری پولی و مدیریت نقدینگی»، «اصلاح و مقاوم‌سازی نظام بانکی»، «سیاست‌گذاری ارزی: چالش‌ها و راهکارها» و «پایداری مالی و ثبات اقتصادی» چهار محور در نظر گرفته شده در این همایش است که پنل‌های تخصصی و ارائه مقالات در باره این موضوعات در این همایش برنامه‌ریزی شده است.


در محور «بازآرایی سیاست‌گذاری پولی و مدیریت نقدینگی» مباحثی چون «نقش سیاست پولی در کنترل تورم و حفظ ثبات اقتصادی»، «سازوکار و الزامات پیاده‌سازی و توسعه عملیات بازار باز»، «آثار تغییرات نرخ سود بر ثبات اقتصادی و سلامت بانکی»، «ساختار زمانی نرخ سود در اقتصاد ایران»،  «لنگر اسمی مناسب برای مقام پولی»، «مدیریت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی»، «ساماندهی و تعمیق بازار بین‌بانکی»، «بایدها و نبایدهای سیاست پولی در راستای تأمین مالی تولید» و «هماهنگی سیاست پولی، مالی، ارزی و تجاری به منظور حفظ ثبات اقتصادی» مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.


همچنین در محور «اصلاح و مقاوم‌سازی نظام بانکی» به مسائل مهمی از جمله «راهکارهای اصلاح ساختار و ترازنامه شبکه بانکی»، «اصلاح قانون بانکداری: پیشرفت‌ها و چالش‌ها»، «ارزیابی مقررات و سیاست‌های احتیاطی در بانک‌ها»، «بسترهای اقتصادی، قانونی و فنی ادغام بانکی»، «کیفیت دارایی‌ها در شبکه بانکی و چشم‌انداز وضعیت ترازنامه بانک‌ها»، «راهکارها و سازوکارهای عملی تقویت کفایت سرمایه بانک‌ها»، «چالش‌ها و سازوکارهای مدیریت ریسک نقدینگی، اعتباری، عملیاتی و بازار در بانک‌ها»، «اصلاح ساختار گزارشگری مالی در بانک‌ها: پیشرفت‌ها و چالش‌ها»، «بررسی اثرات متغیرهای کلان اقتصادی و تحریم بر ترازنامه بانک‌ها» و «اقتصاد سیاسی ثبات مالی با تاکید بر بخش بانکی» پرداخته خواهد شد.


یکی دیگر از محورهای این همایش «سیاست‌گذاری ارزی: چالش‌ها و راهکارها» است که زیرمجموعه‌های آن «نظام ارزی مناسب در شرایط محدودیت‌های برون‌زای اقتصادی»، «ارزیابی عملکرد سیاستگذاری ارزی»، «سیاست ارزی و تجارت خارجی»، «تبعات و آثار نظام ارز چند نرخی»، «آثار نوسانات ارزی بر متغیرهای اقتصاد کلان»، «بازار مشتقات ارزی و نقش آن در ایجاد ثبات در بازار ارز»، «سازوکار و الزامات پیاده سازی بازار معاملات نقدی ارز» و «پیمان‌های پولی: چالش‌ها و راهکارها» است.


«پایداری مالی و ثبات اقتصادی» بحث مهم دیگری است که در این همایش به آن پرداخته خواهد شد. در این محور مباحثی چون «اصلاح ساختار بودجه با تاکید بر آثار پولی بودجه‌ریزی»، «پیاده‌سازی قواعد مالی در راستای حفظ ثبات اقتصادی»، «اصلاح ساختار صندوق توسعه ملی با هدف پایداری مالی»، «پایداری مالی و انتشار اوراق بدهی دولت»، «اصلاح نظام پرداخت یارانه، قیمت کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی»، «اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی»، «مدیریت آثار کسری بودجه دولت بر ترازنامه نظام بانکی»، «توسعه ابزارهای مالی اسلامی در راستای تسهیل تأمین مالی دولت» مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.





ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر