20 فروردين 1398 - 15:18
نوبخت عنوان کرد:

تغییر روند اختصاص ارز به کالاهای اساسی

رییس سازمان برنامه و بودجه، از تغییر روند اختصاص ارز به کالاهای اساسی خبر داد.
کد خبر : ۹۸۷۶۹
نوبخت

به گزارش ایبِنا، محمد باقر نوبخت امروز در مراسم رونمایی از دو برنامه «اصلاح ساختار بودجه» و «توسعه، تولید و اشتغال» در محل سازمان برنامه و بودجه، گفت: رییس جمهوری همواره تاکید دارد که باید زندگی و معیشت مردم از نوسانات ارز مبرا باشد؛ بر این اساس سال گذشته ۲۵ کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند.  


وی ادامه داد: هم اکنون برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می شود و براین اساس پارسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه برای کالای اساسی پرداخت شد و پیش بینی کردیم که امسال نیز ۱۴ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شود.


رییس سازمان برنامه و بودجه با طرح این سوال که با اختصاص این اعتبار آیا به هدف خود رسیده ایم؟ گفت: برای نمونه گوشت قرمز از جمله اقلامی که برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می شد اما شاهد بودیم که قیمت گوشت به دلیل خروج دام و نبود نظارت کافی کاهش نیافت و مردم از پرداخت یارانه بهره ای نبردند.


وی افزود: براین اساس به این جمع بندی رسیدیم که اگر واردات گوشت با ارز نیمایی باشد قیمت آن کاهش می یابد. از محل واردات گوشت با ارز نیمایی ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان ارز صرفه جویی می شود


نوبخت تاکید کرد: به طور یقین حتی ریالی از این میزان در بودجه صرف نخواهیم کرد. وی تصریح کرد: ساز و کار دولت این است که این مبالغ را در اختیار مردم قرار دهیم اما اینکه به واردکننده بدهیم یا به صورت کالابرگ الکترونیکی و شکل های دیگر باشد هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.


معاون رییس جمهوری با تاکید براینکه نباید جو جامعه را متشنج کنیم، گفت: بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی هنوز نهایی نشده و نباید با انتشار اخباری مبنی بر حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت ها جو روانی جامعه را به هم بریزیم و مردم را نگران کنیم.  


حتی در شرایط سخت هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم


همچنین در این جلسه حمید پورمحمدی، با بیان اینکه در سال ۹۷ با چند مشکل در بودجه مواجه بودیم که از جمله آن، وضع تحریم‌ها در سال ۹۷ است، گفت: این موضوع منجر به کاهش منابع درآمدی دولت شد که خود را در کاهش درامدهای گمرک، مالیات، واگذاری‌ها و نفت نشان داد.


معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: از سوی دیگر، به علت تحریم‌ها، هم نوسانات در بازار ارز داشتیم و به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، نرخ کالاها و خدمات بالا رفت. وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه بین دو فشار کم شدن منابع و مطالبات دستگاه‌ها برای دریافت بیشتر اعتبارات بود؛ ضمن اینکه باید از معیشت قشر ضعیف حمایت می‌شد.


پورمحمدی گفت: به باور همه ما باید در این شرایط از بانک مرکزی و نظام بانکی استقراض می‌کردیم؛ اما در سال ۹۷ استقراض از نظام بانکی به عنوان خط قرمز ما تعیین شد. وی افزود: بنابراین ما حتی در شرایط سخت هم، از نظام بانکی و بانک مرکزی هیچ گونه استقراضی نکردیم. به هر حال، اگرچه پارسال سال سختی از جهت کمبود درآمد بود؛ اما هیچ گونه استقراضی از بانک مرکزی نکردیم.


برچسب ها: ارز کالای اساسی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر