22 فروردين 1398 - 12:36
ارزیابی تازه صندوق بین المللی پول :

ریسک های ثبات مالی جهانی همچنان بالا است

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد ریسک های مرتبط با ثبات مالی در جهان هچنان در سطح بالایی قرار دارد.
کد خبر : ۹۸۸۳۶
International Monetary Fund

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، صندوق بین المللی پول اعلام کرد ریسک های نظام مالی جهان طی ۶ ماه گذشته و بالا گرفتن شرایط وخیم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تشدید تنش های تجاری آمریکا-چین افزایش پیدا کرده است.


صندوق بین المللی پول اعلام کرد رشد اقتصاد جهانی در حال کُند شدن است و روند نزولی آن می تواند تاثیر مخربی بگذارد. صندوق پول نسبت به کنار گذاشته شدن قوانین دوراندیشانه که می تواند به عدم حمایت از نظام مالی در دوره رکود کمک کند، هشدار داد.  


صندوق پول در گزارش خود موسوم به ثبات مالی جهان اعلام کرد ریسکی وجود دارد که می تواند بطور ناگهانی حس مثبت سرمایه گذاران را بدتر کند و منجر به وخیم تر شدن شرایط مالی شود؛ ضمن اینکه این موضوع با کارهای اصولی ضعیفتر، آسیب پذیری مالی بیشتر و فضای سیاست گذاری کمتر برای پاسخ به شوک ها بر روی اقتصاد ها تاثیر منفی بسزایی می گذارد.


صندوق بین المللی پول در گزارش خود از سیاستگذاران خواست تا کاملا با هر گونه تغییر با موضع سیاست پولی خود تبادل نظر کنند تا نوسان بازار را به حداقل برسانند؛ ضمن اینکه خاطر نشان شد اعتماد سرمایه گذاران از زمانیکه فدرال رزرو سیاست افزایش نرخ بهره را متوقف کرده، بهبود پیدا کرده است و تغییر قابل توجه در سیاست فدرال رزرو می تواند باعث کاهش قیمت سرمایه های ریسکی شود.


صندوق بین المللی پول نگرانی های افزایش یافته از سوی مقامات آمریکا را به دلیل افزایش سطح بدهی شرکت ها تکرار و اعلام کرد ریسک بخش شرکت ها در آمریکا به تقریبا ۷۰ درصد از کشورهای مهم به لحاظ سیستماتیک جهش پیدا کرده است.  


وخیم شدن سریع شرایط مالی می تواند منجر به تنزل شدید اقتصادی شود؛ ضمن اینکه صلاحیت اعتباری در بازار بدهی شرکت ها وخیم تر شده است. سهم اوراق بهادر با درجه سرمایه گذاری نرخ پایین از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد ۴ برابر شده و سهم اعتبارات ریسکی تقریبا ۲ برابر شده است.


صندوق بین المللی پول اعلام کرد به نظر می رسد چرخه اعتباری شرکت های آمریکایی در بالاترین نقطه است؛ ضمن اینکه رشد درآمد جهانی هم تقریبا افزایش پیدا کرده است.


این نهاد بین المللی تصریح کرد از آنجایی که مقامات بریتانیایی و اروپایی به دنبال مذاکره بر سر یک برگزیت منظم هستند، تجارت در بازارهای این دو منطقه سامان مند است؛ اگرچه بن بست طولانی مدت تهدیدی برای آشفته کردن بازارها مالی، آسیب به اعتماد سرمایه گذاران و تاثیر منفی بر روی سرمایه گذاری دارد.


صندوق پول اعلام کرد بطور جهانی بخش های وابسته به تجارت امید به نتیجه بخش بودن مذاکرات تجاری آمریکا و چین دارند؛ اما اگر این مذاکرات به شکست منجر شود باعث کاهش قیمت ها در بازارها می شود.


این نهاد پولی بین المللی اعلام کرد بمنظور جلوگیری از آسیب پذیری مالی، سیاست گذاران باید هوشمندانه ابزارهای دور اندیشانه خود را بکار گیرند و رگولاتورها هم باید ابزارها را بمنظور مقابله با افزایش بدهی شرکت ها توسعه دهند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر