24 فروردين 1398 - 10:09

بانک‌های سودان پول ندارند

به دنبال سرنگونی دولت عمر البشیر خودپردازها و بانک‌های سودانی با مشکل نبود پول نقد روبرو شدند.
کد خبر : ۹۸۸۶۹
عابربانک

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از الافریکا، کمبود پول نقد در سودان در حال وخیم تر شدن است. خودپردازهای این کشور برای چند روز است که خالی هستند و بانک ها هم پول نقد برای افراد بمنظور برداشت از حساب خود ندارند.


به گفته برخی از مردم محلی داشتن پول نقد حتی به مقدار کم به منظور استفاده از آن برای نیازهای روزمره غیر ممکن شده است؛ ضمن اینکه خرید و فروش هم تقریبا در بازارها به دلیل نبود پول نقد زمین گیر شده است.  


بانک مرکزی سودان اعلام کرد قصد دارد اسکناس جدیدی به ارزش یکهزار پوند سودان چاپ کند تا مشکل پول نقد در این کشور را حل و آن را از ماه جولای به سبد پولی این کشور اضافه کند. همچنین به دلیل افزایش قیمت ها و سخت شدن شرایط اقتصادی از قبیل بالا رفتن قیمت نان، سوخت، دارو و محدود شدن برداشت ها موجبات خشم مردم این کشور را به وجود آورده است.


در ماه های گذشته ارزش پوند سودان در مقابل دلار آمریکا به شدت کاهش پیدا کرده و در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی هم بانک مرکزی این کشور تصمیم به اعمال محدودیت در برداشت های نقدی توسط خودپردازها و کارت های بانکی گرفت.


از طرفی هم انتشار اسکناس های جدید از سوی بانک مرکزی سودان باعث ابر تورم در این کشور می شود و تجار ترجیح می دهند که پول نقد خود را به جای اینکه در نزد بانک قرار دهند در خانه های خود نگهداری کنند.  


بر پایه این گزارش، به دنبال سقوط دولت عمر البشیر رییس جمهور سودان و شروع تنش های سیاسی در این کشور تعداد قابل توجهی از خودپردازهای خارطوم برای چندین هفته است که خارج از سرویس هستند و دسترسی مردم به حقوق خود را مشکل کرده است.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر