30 فروردين 1398 - 08:55
بر اساس آمار سال ۹۷ مشخص شد:

شفاف‌سازی ۳۲ درصد شرکت‌های بورسی

مدیر امور ناشران بورس تهران اعلام کرد: از مجموع ۳۲۶ شرکت پذیرفته شده در بورس، تعداد ۱۰۴ شرکت «۳۲ درصد از کل شرکت‌ها» تمامی اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی را در سال ۹۷ به‌ موقع ارائه کرده‌اند.
کد خبر : ۹۹۰۷۱
طرح

 به گزارش ایبِنا، طوبی دهقانی با بیان مطلب فوق به اقدامات بورس تهران در حوزه ناشران در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: با توجه به گذشت بالغ بر یک سال از اجرایی شدن اصلاحات دستورالعمل­ های  پذیرش، افشا و نحوه انجام معاملات، وضعیت به موقع بودن اطلاع رسانی شرکت­ ها توسط مدیریت امور ناشران بورس تهران پایش شده است. طی بررسی انجام شده مشخص گردید که تعدادی از شرکت‌ها زمان‌بندی ارائه شده در دستورالعمل افشا را رعایت نموده و هیچگونه تأخیری نداشته‌اند.


همچنین بیشترین میزان تأخیر تجمیعی شرکت ها به ترتیب مربوط به صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده (۳۰۶۶ روز تأخیر)، سالانه حسابرسی نشده (۷۷۲ روز) و سالانه حسابرسی شده (۶۹۶ روز) می‌باشد.


دهقانی گفت: آمار مقایسه ای تاخیر گزارش فعالیت ماهانه شرکت­ ها سیر نزولی داشته و نشان می­ دهد که اکثر شرکت ها گزارش ماهانه خود را به موقع ارائه می کنند. به طوری که در بهمن ماه ۹۷، ۳۱۵ شرکت از مجموع ۳۲۶ ناشر بورسی (بیش از ۹۵ درصد) گزارش خود را به موقع داده اند ولی با توجه به تعطیلات پایان سال ارائه گزارشات اسفند ماه با تاخیر بیشتری ارائه شده است.


از شرکت های پذیرفته شده در بورس انتظار می رود که برای ارائه گزارش ماهانه پایان سال و صورت های مالی حسابرسی شده و نشده تدابیر لازم اندیشیده شود تا این گزارشات نیز به موقع به دست سرمایه گذاران و تحلیل گران برسد.


اصلاح دستورالعمل افشا و پذیرش


دهقانی اظهار داشت: با توجه به اصلاح دستورالعمل افشا، پذیرش و نحوه انجام معاملات در بورس و اجرایی شدن این دستورالعمل­ها از دی ماه ۹۶، بخشی از وظایف نظارت بر ناشران در راستای نظارت دقیق­تر و افزایش هر چه بیشتر شفافیت بازار سرمایه به بورس اوراق بهادار تهران واگذار شده است که مهم­ترین آن پیگیری انتشار به موقع گزارشات ناشران پذیرفته شده در بورس به موجب مواد ۷ و ۱۲ مکرر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات است.


در این خصوص بورس تهران علاوه بر انجام مکاتبه با شرکت در قالب اطلاعیه هشدار عدم افشای اطلاعات، با قرار دادن یک علامت در کنار نماد شرکت (اصطلاحا فلگ) مشمول فرایند تعلیق شدن شرکت را به عموم اعلام می­ کند و  ناشر ملزم به شفاف سازی در خصوص دلایل عدم ارائه به موقع اطلاعات می ­باشد.


وی تصریح کرد: همچنین کارشناسان هر صنعت در مدیریت امور ناشران بورس تهران چند روز پیش از پایان مواعد زمانی گزارشگری مطابق با دستورالعمل افشا، با مدیرعامل و یا مدیر مالی ناشران به منظور یادآوری انتشار به موقع اطلاعات به صورت تلفنی تماس می­ گیرند.


همچنین قرار گرفتن فلگ و توضیح علت آن در کنار نماد شرکت به سرمایه­ گذاران این آگاهی را می­ دهد که در خصوص سرمایه­ گذاری در سهام شرکت با احتیاط رفتار کنند و سرمایه گذاران از شرایط و اطلاعات ارائه نشده مطلع می شوند.


همچنین در سال ۹۷ بالغ بر ۶۶۵ شفاف‌سازی در خصوص عدم رعایت مقررات ۱۲-۷ دستورالعمل افشا، دستورالعمل پذیرش و نحوه انجام معاملات بر روی سامانه کدال به منظور آگاهی سرمایه گذاران و بالغ بر ۱۴۰۰ نامه تذکر به ناشران برای افشای به موقع اطلاعات و لزوم رعایت دستورالعمل پذیرش  ارسال شده است.


طبقه بندی شرکت ها


دهقانی خاطرنشان کرد: مدیریت امور ناشران در راستای رعایت مواد ۱۱ تا ۱۵دستورالعمل پذیرش، مرداد ماه هر سال براساس آخرین اطلاعات حسابرسی شده ناشران، شرکت‌های پذیرفته شده را بر اساس شرایط پذیرش هر تابلو طبقه بندی می­ نماید.


بر اساس طبقه­ بندی انجام شده در سال ۹۷، تعداد ۴ شرکت از تابلوی فرعی بازار اول به تابلوی اصلی بازار اول و تعداد ۱۰ شرکت از تابلوی بازار دوم به تابلوی فرعی بازار اول منتقل شدند. پس از اعمال این تغییرات، از مجموع ۳۲۵ شرکت پذیرفته شده در بورس؛ ۶۷ شرکت در تابلوی اصلی بازار اول، ۶۰ شرکت در تابلوی فرعی بازار اول و ۱۹۸ شرکت در بازار دوم بورس حضور دارند.


همچنین به تمامی شرکت هایی که مشمول تنزل به تابلو یا بازار پایین تر بوده اند طبق تبصره مواد ۱۴ و ۱۵ دستورالعمل پذیرش، یک سال مهلت تا پایان تیر ماه ۱۳۹۸داده شد تا با انجام اقداماتی مثل بازارگردانی سهام و گزارشگری به موقع، شرایط لازم برای ابقا در تابلوی حاضر را احراز کنند.


لغو پذیرش شرکت ها


وی به بررسی وضعیت تداوم پذیرش ناشران اشاره کرد و افزود:  مدیریت امور ناشران بورس تهران در راستای رعایت دستورالعمل پذیرش اقدام به بررسی وضعیت تداوم پذیرش ناشران و تهیه گزارش برای شرکت­ هایی که به موجب دستورالعمل پذیرش مشمول لغو پذیرش می­ شوند، می­ نماید و جهت تصمیم ­گیری در خصوص تداوم و یا لغو پذیرش شرکت، گزارش ­­های تهیه شده در این مدیریت را در جلسات هیات محترم پذیرش ارائه می ­کند.


وی یادآور شد: در سال ۹۷ شرکت های «سرمایه گذاری ملت، ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل، قند نقش جهان، پتروشیمی فارابی، تولیدی گرانیت بهسرام، قند شیرین خراسان و سخت آژند» از لیست شرکت ­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حذف و به بازار پایه فرابورس ایران منتقل شده ­اند.  


شفاف سازی ناشران


مدیر امور ناشران بورس تهران به ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع ­رسانی بعد از نوسان ۵۰ درصدی اشاره کرد و گفت:  با توجه به اصلاحات انجام شده در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در دی ماه ۹۶، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۱۵ روز معاملاتی، با نوسان قیمت ۵۰ درصد افزایش یا کاهش همراه شود، نماد متوقف می شود.


پس از توقف نماد یک اطلاعیه با عنوان "ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع ­رسانی" از جانب بورس تهران در سامانه کدال منتشر می­ شود و تحلیلگران دارای مجوز سازمان، از طریق سامانه تدان می‌­توانند تا ساعت ۲۴ همان روزی که نماد متوقف شد، سؤالات مرتبط با آن اطلاعیه را در صفحه مربوط به آن اطلاعیه، قرار دهند.


ناشر از طریق لینک تدان در کدال، سؤالات را جمع آوری کرده و ظرف مهلت تعیین شده در اطلاعیه موظف است، پاسخ سؤالات را که توسط مدیران شرکت پاسخ داده می‌شود را در کدال افشا نماید.


افزایش شفافیت


وی افزود: نکته ­ای که در خصوص برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی مطرح می باشد این است که تا کنون ارتباط شرکت ها با بورس، تحلیل­گران و فعالان بازار از طریق رسانه ها و در مجمع بوده است، با برگزاری کنفرانس خبری در سامانه تدان شرکت ها در قبال نوسان  قابل توجه در قیمت سهم پاسخگو هستند که این امر در افزایش ارتباط تحلیل گران با ناشران و دریافت اخبار شرکت ها تاثیر به سزایی داشته است.


دهقانی به تعداد کنفرانس اطلاع رسانی برگزار شده اشاهر کرد و اظهار داشت: از زمان اجرایی شدن دستورالعمل­ های جدید بالغ بر ۲۵۰ کنفرانس اطلاع رسانی برگزار شده است که اکثر آن­ها با ارائه توضیحات و شرح جزییات از وضعیت شرکت و پاسخ به تمامی سوالات مطرح شده از سوی تحلیل­گران بوده است که این امر در افزایش شفافیت بازار و همچین جلوگیری از ایجاد شایعات نقش مهمی را ایفا می ­کند.


آموزش شرکت ها


وی به دوره های آموزشی ناشران در خصوص قوانین و مقررات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مدیریت امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران به منظور بهبود شفافیت اطلاعاتی و ارتقاء کیفیت اطلاع رسانی شرکت ­ها اقدام به برگزاری کارگاه ­های تخصصی قوانین و مقررات بازار سرمایه برای ناشران پذیرفته شده در بورس می ­نماید. هدف از برگزاری این دوره ­های آموزشی مرور قوانین و مقررات بازار سرمایه و همچنین آشنایی بیشتر ناشران با آخرین تغییرات دستورالعمل­ ها و آگاهی آن­ها از وظایف خود در شرایط مختلف از جمله مشمول فرآیند تعلیق شدن، تعلیق نماد، فرایند لغو پذیرش می­ باشد.


در دی ماه سال ۹۶ با عنایت به اصلاح دستورالعمل های افشا، پذیرش و نحوه انجام معاملات ­، ۳۱۹۷ نفر- ساعت طی ۳۵ دوره کارگاه آموزشی تخصصی در محل بورس تهران برگزار و ناشران در جریان آخرین تغییرات دستورالعمل های مزبور قرار گرفتند.


تقویت راهبری شرکتی


دهقانی افزود؛ در سال ۹۷ و با اجرایی شدن دستورالعمل­ های جدید، بالغ بر ۱۳ کارگاه تخصصی و بالغ بر ۱۰۰۰ نفر - ساعت آموزش به ناشران در حوزه ­های مختلف شامل "راهبری شرکتی"، "راهکارهای تامین مالی از طریق ابزارهای تامین مالی" و "قوانین و مقررات بازار سرمایه"  برای ناشران پذیرفته شده در بورس برگزار شده است.


همچنین با توجه به نیاز ناشران به آموزش برای تهیه گزارش تفسیری مدیریت،   بورس تهران در نظر دارد در سال ۹۸  کارگاه تخصصی در خصوص ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت با همکاری سازمان بورس برگزار نماید.


برگزاری میز صنعت هلدینگ


مدیر امور ناشران به برگزاری میز صنعت هلدینگ اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه حدود ۲۵ درصد ارزش بازار بورس تهران را شرکت های هلدینگ­ تشکیل می دهند، عملکرد شرکت های هلدینگ در بازار سرمایه مهم تلقی می­ شود. هلدینگ­ ها از ارتباطات و منابع مالی وسیع‌ تری برخوردارند و می توانند در طرح های بزرگ سرمایه گذاری کنند.


همچنین سرمایه گذاران نیز با سرمایه گذاری در هلدینگ ها در واقع در پرتفویی از صنایع و شرکت ها، سرمایه گذاری می کنند. مدیریت امور ناشران در راستای بررسی ارتباط متقابل صنعت هلدینگ با بازار سرمایه و نقش فعالان این صنعت، اقدام به برگزاری میز صنعت هلدینگ همزمان با همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ در آبان ماه سال ۹۷ نمود.


تقویت سطح گزارشگری


دهقانی بر تقویت سطح گزارشگری به موقع و قابل اتکا توسط ناشران بورسی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه یک سال از زمان اجرایی شدن اصلاحات دستورالعمل افشا و پذیرش و نحوه انجام معاملات می گذرد، از ناشران پذیرفته شده در بورس تهران انتظار می رود با انجام  اقدامات لازم و تقویت سیستم های مالی و گزارشگری خود، سطح گزارشگری به موقع و قابل اتکا را افزایش داده و در این راستا حقوق سرمایه گذاران و سایر ذی نفعان را تامین نمایند.


چرا که مبــنای تصمیم گیری مشارکت‌کنندگان در بازارهای اوراق بهادار، اطلاعاتی است که توسط ناشران در بازار منتشر می‌شود و تصمیم‌گیری صحیح برای سرمایه ­گذاری زمانی امکان‌پذیر است که از اطلاعات به موقع، قابل اتکا و قابل فهم استفاده شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها