04 ارديبهشت 1398 - 14:26
حسین فهیمی اعلام کرد:

راه‌اندازی ۴ سامانه جدید توسط سپرده‌گذاری مرکزی

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه اعلام کرد: در سال جاری ۴ سامانه جدید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی راه‌اندازی می‌شود تا توسعه بازار سرمایه با شتاب بیشتری صورت گیرد.
کد خبر : ۹۹۲۶۷
بورس اوراق بهادار

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حسین فهیمی در نشست خبری در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار داشت : علاوه بر انجام خدمات پایه به طور سنتی به هر حال یک تحول بنیادی باید با استفاده از تکنولوژی و استانداردادهای نوین اجرایی می کردیم و بر همین اساس در بین همه ارکان و فعالان، به روی ذی نفعان و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی تمرکز کرده ایم و بر همین اساس به عنوان یک پیش نیاز سامانه سجام را طراحی و پیاده سازی کرده ایم که ضمن شناسایی دقیق مشتریان بتوانیم خدمات گسترده ای را ارائه کنیم.


عملکرد سجام


وی افزود: سال گذشته این سیستم راه اندازی شد و تا به امروز بیش از یک میلیون نفر از فعالان بازار سرمایه در سامانه ثبت نام کرده اند و اطلاعات به روزی از سرمایه گذاران در اختیار داریم و این در حالی است که برای اولین بار در ایران خدمت شناسایی مشتری به صورت الکترونیک فراهم کرده ایم که در هیچ بخشی همانند بانک، گمرک این الگو وجود ندارد.


فهیمی گفت: در مرحله بعد در ۲۷ اسفند ۹۷ با تصویب هیات مدیره سازمان بورس اعلام شد در صورتی که سرمایه گذاران در سامانه ثبت نام کنند دیگر نیازی به شناسایی مجدد در بازار سرمایه ندارند و مشتری بعد از درخواست خدمات می توانند از همه سرویس ها استفاده کند.


بومی سازی پلتفرم ها


مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه در این نشست خبری اعلام کرد : بخش دوم تمرکز سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه بر این مبنا تعریف شد که با توجه به محدودیت های جهانی بر اساس تحریم و نوسان ارز به بومی سازی پلتفرم های داخلی روی بیاوریم.


فهیمی در ادامه افزود: اولین پلتفرم سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی در سال ۹۷ راه اندازی شد که بخش انرژی آن فعال شد و ارتباط سیستم با بانک ها و سازمان  مرتبط برقرار است.


صدور ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار کد سهامداری


وی در این نشست خبری گفت: تا به امروز حدود ۱۰ میلیون ۸۰۰ هزار کد سهامداری از سوی سپرده گذاری مرکزی صادر شده که ۵۵۰۰۰ کد تا پایان فروردین ماه سال ۹۸ صورت گرفته است.


رعایت موارد قانونی و شرعی


مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه تصریح کرد : در سال جاری نیز بهره برداری از سایر بخش ها در بورس های دیگر هم انجام می دهیم و بر این اساس راه اندازی قرارداد آتی روی شاخص یا سبد سهام طی مباحثات طولانی شرعی و قانونی نیز یک اتفاق مهم بود که اجرایی شد و در سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه کلیه عملیات تسویه معاملات این ابزار در سامانه انجام شد.


 فهیمی اعلام کرد: سال گذشته در زمینه فعالیت های جاری نیز سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه فعالیت های زیادی همانند ارتباط با مراجع ثبتی، قضایی و ... را شکل داد تا فرآیندها تسهیل شود.
 
توسعه سامانه ها


مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه افزود : در تکمیل سامانه سجام امسال برنامه های توسعه ای داریم تا همه معاملات بورس های کالایی بخصوص بورس کالا را به این سامانه بیاوریم تا زمینه رشد و توسعه این بورس فراهم شود و بر همین اساس قصد داریم راه اندازی باشگاه مشتریان را به سمت بانک ها، نهادهای مالی و ... ببریم تا مشتریان اطلاعات مجدد را به مراکز  دیگر ندهند.


برنامه های سال ۹۸


مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه در خصوص برنامه های سال ۹۸ اظهار داشت: در حدود ۱۰۰۰ دفتر کارگزاری و دفاتر پیشخوان احراز هویت را انجام می دهیم تا شفاف سازی و شناسایی دقیقی صورت بگیرد و در سال جاری قصد داریم دفاتر را به ۲۰۰۰ دفتر برسانیم تا دسترسی بهتری برای سرمایه گذاران شکل گیرد.


راه اندازی سامانه توزیع سود تا دو ماه آینده


وی افزود : در ۲ ماه آینده سامانه توزیع سود راه اندازی می شود تا به صورت یکپارچه صورت بگیرد و سود اوراق بهادار، صکوک، اسناد خزانه و ... را بدون دخالت انسانی و به صورت مکانیزه این پرداخت انجام شود.


فهمیمی گفت: همچنین برگزاری الکترونیک مجامع را هم با توان داخلی  پیگیری می کنیم تا شرکت های بورسی بتوانند مجامع را الکترونیک برگزار کنند.


پرداخت  ۲۸۰۰۰ میلیارد تومان سود


وی در ادامه اظهار داشت: تا به امروز ۲۸۰۰۰ میلیارد تومان بین ۱۴۰۰۰۰ شخص حقیقی و حقوقی سود پرداخت شده و ۹۰۰۰۰ میلیارد تومان خالص تسویه انجام شد.


تسویه مبتنی استاندادرد DVP


وی افزود: طرح تسویه مبتنی استاندادرد DVP هم در دست اقدام است تا پس از تایید سازمان بورس آن را عملیاتی کنیم تا به سطح استاتداردهای جهانی برسیم.


آماده سازی سامانه ثبت، سپرده گذاری و تسویه سهام عدالت


فهیمی اعلام کرد: سامانه ثبت، سپرده گذاری و تسویه سهام عدالت را آماده کردیم تا پس از تاییدهای نهایی از سوی وزارت اقتصاد آن را عملیاتی کنیم تا جامعه بیش از ۴۰ میلیونی سهامداران عدالت براحتی بتوانند فعالیت های خود را انجام دهند.


پیاده سازی سامانه ثبت مرکزی دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها


وی در پایان افزود: سامانه ثبت مرکزی دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها نیز معماری آن انجام شده و آماده هستیم تا با استفاده از ظرفیت های داخلی آن را پیاده سازی و راه اندازی کنیم. ‌


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها