08 ارديبهشت 1398 - 08:58
عملکرد ۹ ماهه ۹۷ صندوق توسعه ملی؛

۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی پرداخت شد

صندوق توسعه ملی از طریق قراردادهای عاملیت ارزی با بانک‌ها در ۹ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی پرداخت کرد.
کد خبر : ۹۹۳۰۴
ارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، گزارش منتشر شده از عملکرد صندوق توسعه ملی و بانک ها از محل قراردادهای عاملیت اعطای تسهیلات ارزی نشان می دهد که این صندوق از طریق ۱۹ بانک در ۹ ماهه نخست سال گذشته ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار به طرح های توسعه ای در کشور وام ارزی داده است.


البته ۴ بانک اقتصاد نوین، سرمایه، گردشگری و مسکن با وجود داشتن عاملیت صندوق توسعه ملی در ۹ ماهه نخست سال گذشته هیچ قراردادی را برای اعطای تسهیلات امضا نکرده و وامی را از این محل پرداخت نکرده اند.


براین اساس بانک انصار در این مدت ۵۰۰ میلیون دلار، پارسیان ۶۰۰ میلیون دلار، پاسارگاد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، پست بانک ۲۰۰ میلیون دلار، تجارت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، توسعه تعاون ۴۰۰ میلیون دلار، توسعه صادرات ۵۰۰ میلیون دلار، حکمت ایرانیان ۱۰۰ میلیون دلار، خاورمیانه ۳۰۰ میلیون دلار و رفاه کارگران نیز ۶۵۰ میلیون دلار در ۹ ماهه سال گذشته از طریق قراردادهای عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی پرداخت کرده اند.


همچنین بانک های سامان، سپه، سینا، صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، کشاورزی، ملت و ملی ایران نیز به ترتیب در چارچوب قراردادهای عاملیات ارزی با صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد دلار، ۱۰۰ میلیون دلار، ۵۰۰ میلیون دلار، ۲ میلیارد دلار، ۴۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد دلار، ۲ میلیارد دلار و یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی پرداخت کرده اند.


در سال گذشته بانک های صنعت و معدن و ملت با پرداخت ۲ میلیارد دلار و پاسارگاد با ۱.۵ میلیارد دلار بیش از سایر بانک ها از محل عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی پرداخت کرده اند.



صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۰ تا پایان آذرماه سال گذشته در مجموع ۱۰۴ میلیارد و ۸۰۸ میلیون دلار تسهیلات از طریق قراردادهای عاملیت ارزی با بانک ها به کسب و کارهای مختلف و طرح های توسعه ای تسهیلات داده است.


عملکرد منتشر شده این صندوق نشان می دهد که صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ مبلغ ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ مبلغ ۲۳ میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۴ مبلغ ۱۸ میلیارد و ۶۳۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۳ میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار و در ۹ ماهه نخست سال ۹۷ مبلغ ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از طریق ۲۳ بانک تسهیلات ارزی پرداخت کرده است.


در طول مدت مورد اشاره بانک های اقتصاد نوین در مجموع ۲ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار، انصار ۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار، پارسیان ۵ میلیارد و ۲۳۵ میلیون دلار، پاسارگاد ۹ میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار، پست بانک ۳۵۰ میلیون دلار، تجارت ۷ میلیون و ۲۱۳ میلیون دلار، توسعه تعاون یک میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار، توسعه صادرات ایران ۴ میلیارد و ۷۴۸ میلیون دلار، حکمت ایرانیان ۱۵۰ میلیون دلار، خاورمیانه یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار،  رفاه کارگران ۲ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار، سامان یک میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار، سپه ۱۲ میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار و سرمایه ۵۰۰ میلیون دلار از طریق این قراردادها تسهیلات ارزی داده اند.


همچنین در مدت زمان ۷ ساله مورد اشاره بانک های سینا ۸۸۵ میلیون دلار، صادرات ایران ۴ میلیارد و ۶۷ میلیون دلار، صنعت و معدن ۱۸ میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار، کارآفرین یک میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار، کشاورزی ۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار، گردشگری ۱۰۰ میلیون دلار، مسکن ۵۰۰ میلیون دلار، ملت ۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار و ملی ایران ۸ میلیون و ۵۰۲ میلیون دلار به طرح های مختلف از طریق قراردادهای عاملیت ارزی با صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی پرداخت کرده اند.


براین اساس در طول ۷ سال گذشته بیشترین تسهیلات پرداخت شده به طرح های توسعه ای توسط بانک صنعت و معدن با ۱۸ میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار بوده است. بانک های سپه با ۱۲ میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار و پاسارگاد با ۹ میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار نیز در رتبه های بعدی پرداخت تسهیلات ارزی از محل عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی قرار دارند.


صندوق توسعه ملی در گزارش عملکرد خود توضیح داده است که ملاک تفکیک، سال تصویب مبلغ قراردادها در هیات عامل این صندوق بوده است. این صندوق اعلام کرده است که در سال ۱۳۹۶ قرارداد عاملیت ارزی جدید با بانک ها منعقد نشد زیرا مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار از قراردادهای منعقد شده در سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۳۹۶ فعال بوده اند.


از سوی دیگر مبلغ ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار از قراردادهای تصویب شده در سال ۱۳۹۵، در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شده اند که علت آن تاخیر بانک ها در بازگردانی نسخ مهر و امضا شده یا تعهدنامه رسمی بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر