10 ارديبهشت 1398 - 10:37
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایبِنا :

پیش بینی شرایط بازار سرمایه در هفته‌های آتی

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: شرایط مثبت فعلی بورس کوتاه مدت است و رکود حاکم بر اقتصاد کشور اجازه رشد پایدار در بورس و فرابورس را به شاخص و قیمت‌ها نمی‌دهد.
کد خبر : ۹۹۴۲۵
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص بورس گفت: برخی افراد بر این باور هستند که بازار سرمایه به نسبت سایر بازارها از سال گذشته تا کنون رشد نداشته است، بنابراین با توجه به وضعیت فعلی که در سایر بازارها از جمله مسکن، ارز، خودرو و طلا از سال گذشته تا کنون رخ داده، این انتظار روانی نیز در تالار شیشه‌ای وجود دارد تا همتای سایر بازارها، بازار سهام نیز رشد کند.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته هر چند تحولات اقتصادی واکنش خود را به طور سنتی با تاخیر چند ماهه در بورس نیز عیان می‌کند، اما این استدلال درست و مناسبی نیست که چون بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها رشد تورمی نداشته است، بنابراین این افزایش باید جبران شود.


وی ادامه داد: از سوی دیگر بازار سرمایه همواره به رشد قیمت دلار و ارز واکنش مثبت نشان داده است، بر این اساس با توجه به رشد آرام نرخ ارز از ابتدای امسال، این مولفه نیز در رشدهای اخیر شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای بی‌تاثیر نبوده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این رکودی که بر سایر بازارها از جمله مسکن حاکم است نیز به عاملی برای حضور نقدینگی در بازار سهام تبدیل شده است.


وی گفت: نگاهی هم به حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد نقدینگی قابل توجه این روزها در بازار سرمایه حضور دارد که البته متولیان امر باید تلاش کنند این نقدینگی در تالار شیشه‌ای باقی بماند.
خلیلی همچنین یکی دیگر از مزایای حضور نقدینگی در بازار سهام را تامین مالی ارزان و شفاف بنگاه‌ها عنوان کرد و افزود: نگاهی به شرایط اقتصادهای پیشرو در دنیا نیز نشان می‌دهد کشورهایی که بازار سرمایه عمیق دارند، از شرایط مناسب‌تری نسبت به سایر کشورها برخوردار هستند.


وی تصریح کرد: با همه این تفاسیر بدون شک شرایط مثبت کنونی بورس کوتاه مدت است و رکود حاکم بر اقتصاد کشور اجازه رشد پایدار در بورس و فرابورس را به شاخص و قیمت‌ها نمی‌دهد.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: بدین منظور سرمایه‌گذاران بویژه تازه‌واردان به بورس باید متوجه این مطلب باشند که شاخص و قیمت‌ها در بازار سهام از ابتدای امسال تا کنون رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، و باید متوجه ریسک‌های موجود در معاملات این روزهای بازار باشند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر