10 ارديبهشت 1398 - 11:05

چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد منطقه خاورمیانه

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش مربوط به چشم انداز اقتصاد جهان، نرخ رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) به علاوه افغانستان و پاکستان را ضعیف پیش بینی کرده است.
کد خبر : ۹۹۴۲۷
صندوق بین المللی پول

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه صندوق بین المللی پول، در این گزارش نرخ رشد اقتصادی در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی «باثبات» پیش بینی شده است.


بر اساس این گزارش، ناپایداری بهای نفت، تولید نفت محدود و محدودتر شدن وضع پولی اکثر کشورهای صادرکننده نفت باعث کندی رشد اقتصادی جهان می شود. از سوی دیگر افزایش بدهی عمومی در کشورهای وارد کننده نفت، محدودیت در ظرفیت های زیرساختی چنین اقتصادهایی را در برابر شوک های داخلی آسیب پذیر کرده است.


بر اساس این گزارش، کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) به علاوه افغانستان و پاکستان به سبب کندی رشد اقتصادی و بحران های ژئوپلتیک (سیاست جغرافیایی) با مشکلات اقتصادی روبرو شده اند.


از سوی دیگر بهای ناپایدار نفت، تاثیرات منفی بر این کشورها گذاشته است و شمار دیگری از این کشورهای با افزایش فزاینده بدهی عمومی روبرو شده اند.


این گزارش همچنین پیش بینی کرده میزان رشد اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت از ۰.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۰.۴ دهم درصد در سال ۲۰۱۹ تنزل می کند.


بر اساس پیش بینی این گزارش، میزان رشد اقتصادی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۹ به ۲.۱ درصد می رسد. این در حالیست که این رقم در سال گذشته میلادی ۲ درصد بود.


در خصوص کشورهای صادر کننده نفت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) به علاوه افغانستان و پاکستان، نیز میزان رشد اقتصادی از ۴.۲ درصد در ۲۰۱۸ به ۳.۶ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش می یابد.


بر اساس این گزارش، بحران های ژئوپلتیکی و چالش های مربوط به اقتصاد جهانی بر چشم انداز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) به علاوه افغانستان و پاکستان سایه گسترانده است. از سوی دیگر عدم تعادل شرایط مالی در جهان نیز موجب نگرانی واردکنندگان نفت شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر