10 ارديبهشت 1398 - 12:26

شرایط اقتصادی سال جاری از ثبات بیشتری برخوردار است

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: شرایط تجاری و اقتصادی سال جاری به نسبت سال گذشته در بسیاری جنبه‌ها از ثبات بیشتری برخوردار شده است.
کد خبر : ۹۹۴۳۳
ثبات اقتصادي در سالجاري

به گزارش ایبِنا، دکتر علی صالح آبادی در جمع دانشجویان دانشکده های اقتصاد و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) در تشریح وضعیت پیش رو در شرایط تحریم، گفت: با توجه به اینکه سال گذشته به طور غیرمنتظره مواجه با موضوع خروج یکجانبه آمریکا از برجام شدیم در برنامه ها و سیاست‌های ارزی تغییراتی حاصل شد اما در سال جاری که به طور مشخص وضعیت معلوم است، سیاست ها نیز مشخص و مطابق با روال فعلی اتخاذ شده است.


وی با اشاره به اتصال سامانه‌های بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و گمرک به یکدیگر، گفت: این امرتا پیش از این باعث شده بود تا کنترل‌هایی که می‌توانست بر روی تخصیص ارز صورت بگیرد، به موقع انجام نشود اما این مشکل مرتفع شده و تمام سامانه‌ها به یکدیگر متصل هستند.


 صالح آبادی با اشاره به تحولات مدیریتی در بانک مرکزی و تغییر سیاست‌های مرتبط با ارز طی سال گذشته، تصریح کرد: رخداد دیگری که به خاطر خروج امریکا از برجام در سال گذشته اتفاق افتاد جهش نرخ ارز بود که رشد خود را نشان داد و در حال حاضر دیگر با جهش قابل ملاحظه ای در این بخش مواجه نیستیم.


وی یکی دیگر از دلایل مواجه شدن با بی‌ثباتی ارزی در کشور را جو روانی ناشی از تحریم دانست و گفت: این فضا نیز با مرور زمان متعادل شده است چرا که فشار روانی از بین رفته است.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات اولویت‌های ارزی کشور را شامل غذا، دارو و مواد اولیه کارخانجات ذکر کرد و گفت : باید بین عرضه و تقاضا متناسب با ورود ارز به کشور به طور همزمان تعادل ایجاد کنیم تا بتوانیم دوره گذار از شرایط فعلی را به خوبی طی کنیم.


 صالح آبادی در خصوص شرایط فعلی و پیش روی بانک ،گفت: در حوزه منابع ریالی دارای وضعیت مناسبی هستیم و دسترسی به منابع ارزی نیز با اقداماتی که در زمان مناسب انجام شد برای بانک و صادرکنندگان فراهم است.


وی با تاکید بر لزوم تغییر عادات مصرفی یادآور شد: توجه به تولیدات داخلی و تخصیص ارز به آن در شرایط فعلی که شرایط ارزی کشور ناظر بر رعایت اولویت‌ها باید باشد، امر بسیار مهمی خواهد بود.


در این نشست که به منظور آشنایی دانشجویان دانشگاه امام صادق با اگزیم بانک ایران انجام شد، طاهره نورسته معاون اداره کل صادرات کالا و داریوش یوسفی معاون اداره تامین مالی بین الملل بانک توسعه صادرات به معرفی خدمات و تسهیلات این بانک در عرصه خدمات و تسهیلات ریالی ارزی پرداختند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر