18 ارديبهشت 1398 - 09:31

بورس تحت تاثیر ریسک‌ تحولات سیاسی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ریسک‌های ناشی از تحولات سیاسی می‌تواند به ایجاد جو منفی در بازار سهام منجر شود و بخشی از رفتار روزهای گذشته سهامداران نیز تا حدودی ناشی از این موضوعات است.
کد خبر : ۹۹۷۱۱
بورس

رضا خانلو در گفتگو با ایبِنا با اشاره به افت بیش از ۱۵ هزار واحدی شاخص بورس در جریان معاملات این هفته بازار سهام گفت: همانطور که از ابتدای امسال شاخص بورس و قیمت سهام برخی شرکت‌ها رشد خیره‌کننده‌ای داشتند، افت دو روز گذشته شاخص بورس نیز چشمگیر بوده است.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل این افت چشمگیر شاخص بورس اظهار داشت: بدون شک بخشی از رشدهای شاخص بورس و قیمت سهام برخی شرکت‌ها به دلیل جو روانی مثبت و شاید تا حدودی رفتار هیجانی در بازار باشد و علاوه بر این نقدینگی و پول هدایت شده‌ای که به سمت تالار شیشه‌ای آمد نیز اثر خود را بر رشد بازار گذاشت.


وی گفت: این در حالی است که اقتصاد کشور در رکود بسر می‌برد و شرایط صنایع و بنگاه‌ها بهبود پیدا نکرده که از این بابت بازار سرمایه نیز تاثیر مثبت بپذیرد. از این رو انتظار افت شاخص و قیمت‌ها و نیز ورود بازار سهام به شرایط رکودی اتفاقی دور از ذهن نبود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با وجود این افت شدید شاخص نیز موجب شده تا سهامداران برخی شرکت‌ها بدون توجه به وضعیت بنیادی صنایع و شرکت اقدام به فروش سهام خود کنند.


عمق کم بورس


وی با اشاره به این که پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار سهام در کوتاه مدت به تعادل برسد افزود: متاسفانه عمق بازار سهام در کشور ما بسیار کم است و با نقدینگی اندکی وضعیت بازار خوب و با خروج نقدینگی اندکی، وضعیت بازار سهام نابسامان می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا معامله‌گران با این پیش فرض که ممکن است ایران از NPT خارج شود یا در پی حرکت ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه احتمال تنش و درگیری وجود دارد، اذعان داشت: خروج ایران از برجام بهانه بیشتری را به طرف مقابل می‌دهد، بنابراین دور از ذهن است که این اتفاق رخ دهد و از سوی دیگر به دلیل تبعات گسترده‌ای که وقوع جنگ برای منطقه و جهان دارد نیز بنظر نمی‌رسد این اتفاق نیز رخ دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر