27 ارديبهشت 1398 - 12:12

کنترل ریسک سرمایه‌گذاری با صندوق‌های طلا

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است، گفت: این صندوق‌ها ریسک سرمایه‌گذاران را نیز کنترل می‌کند.
کد خبر : ۹۹۹۸۱
ریسک اعتباری

زهرا منشوری در گفتگو با ایبِنا با اشاره به این که در روزهای اخیر شاهد شروع دوباره تنش‌های تجاری بین دو قدرت بزرگ دنیا یعنی ایالات متحده و چین و همچنین سایر نقاط استراتژیک منطقه بوده‌ایم، گفت: این اتفاق بر بازارهای مختلف اثرات گوناگونی دارد که از جمله این بازارها می‌توان به بازار طلا اشاره کرد.


این کارشناس بازار سرایه افزود: بر این اساس بررسی‌ها روند سرمایه‌گذاری در بازار طلا به عنوان دارایی امن در مقابل دارایی‌ها همچون اوراق خزانه داری آمریکا و بازار سرمایه را نشان می‌دهد. در این راستا آمارها بیانگر این مطلب است که تقاضا طلا در سه ماهه اول ۲۰۱۹ افزایش نزدیک ۷ درصدی از تاریخ مشابه سال گذشته را تجربه کرده که این مقدار معادل ۱۰۵۳.۳ تن در سراسر دنیا می‌باشد.


وی اضافه کرد: تقاضا طلا به منظور کاربرد مصرفی و جواهرات افزایش داشته که این افزایش ناشی از برآیند افزایش تقاضا در آمریکا و هند و کاهش تقاضا در چین، ایران و ترکیه درسه ماهه اول ۲۰۱۹ بوده است.


منشوری با اشاره به این مطلب که زمانی که تقاضا برای جواهرات و کاربرد مصرفی کاهش پیدا می‌کند، نشان‌دهنده نگرانی‌ها و کاهش مصرف افراد است، گفت: سرمایه‌گذاری در شمش و سکه و تقاضا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در این سه ماهه روند کاهشی را طی کرده که البته این کاهش بیشتر تحت تاثیر کاهش ۸ درصدی در چین و ژاپن بوده است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در ایران و ترکیه تقاضا سکه و شمش رشد چشمگیری داشته است که نشاندهنده روی آوردن تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی امن بیشتر نسبت به گذشته است.


وی تصریح کرد: بر این اساس صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز اندوخته طلای خود را افزایش داده‌اند که نشان‌دهنده نگرانی در مورد آینده دلار و تضعیف پول آمریکا بوده است.


منشوری با تاکید بر استفاده سرمایه‌گذاران از ظرفیت صندوق‌های طلا گفت: صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را به جای سپرده و اوراق مشارکت، در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند و به نوعی ریسک سرمایه‌گذاران را نیز کنترل می‌کند.


وی با اشاره به این که عرضه و تقاضا طلا رابطه مستقیم با ریسک بازارهای جهانی از جمله ریسک سیاسی دارد، اذعان داشت: هر چه روابط سیاسی پرتنش‌تر باشد، تقاضا مصرفی طلا کاهش و تقاضای سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد، همانطور که در چند ماه گذشته در کشور نیز شاهد آن بوده‌ایم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها