12 ارديبهشت 1403 - 19:00

ناکامی تحریم‌های بریتانیا در تضعیف روسیه

ناکامی تحریم‌های بریتانیا در تضعیف روسیه
رئیس کمیته منتخب خزانه‌داری بریتانیا گفت: اقتصاد روسیه با سرعت بیشتری نسبت به کشور‌های غربی در حال رشد است.
کد خبر : ۱۶۲۷۹۷

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، یک عضو ارشد پارلمان بریتانیا و رئیس کمیته منتخب خزانه‌داری این کشور اظهار کرد: تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه موثر واقع نشده‌اند، زیرا اقتصاد این کشور سریع‌تر از بسیاری از کشور‌های غربی در حال رشد است.

هریت بالدوین، روز دوشنبه به فایننشیال تایمز گفت: تحریم‌ها نتوانسته‌اند روسیه را تضعیف کنند، زیرا مسکو راه‌هایی برای دور زدن آن‌ها پیدا کرده است.

وی افزود: در این زمینه اجماعی کلی وجود دارد که تحریم‌ها در راستای هدف اعلام شده خود یعنی ایجاد دردسر برای اقتصاد روسیه، کارآمد نیستند.

این نماینده مجلس اشاره‌ای نیز به آخرین پیش‌بینی که صندوق بین المللی (IMF) در اوایل ماه جاری منتشر کرد، داشت. طبق این پیش‌بینی، اقتصاد روسیه در سال جاری، ۳.۲ درصد رشد خواهد داشت که این عدد بالاتر از رشد اقتصادی آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه است.

بالدوین ریاست کمیته خزانه‌داری را بر عهده دارد که وظیفه‌اش بررسی این است که آیا برنامه تحریم‌های اقتصادی بریتانیا در کاهش درآمد صادراتی مسکو موفق بوده است یا خیر. این کمیته در ماه فوریه تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد و انتظار می‌رود روز سه‌شنبه، نمایندگان پارلمان جلسات شفاهی بررسی مدارک را برگزار کنند.

به گفته فایننشیال تایمز، این کمیته پیش‌تر شواهد کتبی‌ای را دریافت کرده است که نشان می‌دهد رویکردی قوی‌تر برای مقابله با دور زدن تحریم‌ها لازم است. این کمیته قرار است تا یافته‌های خود را در ماه جولای گزارش دهد.

بریتانیا به همراه ایالات متحده و اتحادیه اروپا، پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در سال ۲۰۲۲، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه به راه انداختند. کشور‌های غربی بخش‌های مالی و صنعتی روسیه را مورد هدف قرار دادند و تجارت مواد خام و منابع انرژی که بخش عمده‌ای از درآمد صادراتی روسیه را تأمین می‌کند، ممنوع یا محدود کردند. بالدوین اشاره کرد که برخی از این محدودیت‌ها بیش از دو سال قدمت دارند.

بالدوین گفت: «هرچه تحریم‌ها بیشتر باقی بمانند، اشخاص راه‌های بیشتری برای دور زدن آن‌ها پیدا می‌کنند و واضح است که الگو‌های تجارت برای ایجاد امکان همین موضوع در حال تغییر هستند.»

لندن در دسامبر ۲۰۲۲ واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را ممنوع اعلام کرد. با این حال، یک حفره قانونی در این قانون به بریتانیا اجازه داده است تا به خرید نفت روسیه ادامه دهد. گاردین هفته گذشته گزارش داد که واردات نفت تصفیه‌شده بریتانیا از هند، چین و ترکیه – که مسکو نفت خام به آن‌ها عرضه می‌کند – طی دو سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. این روزنامه توضیح داد که نفت خام روسیه که در کشور دیگری پالایش می‌شود، دیگر مبدأ روسی در نظر گرفته نمی‌شود و به این ترتیب می‌توان از ممنوعیت تجارت نفت خام روسیه اجتناب کرد.

مسکو بار‌ها گفته است که خود را با تحریم‌های غرب علیه صنایع حیاتی‌اش وفق داده و به خودکفایی بیشتری دست یافته است. قیمت بالای نفت به روسیه این اجازه را داده است تا درآمد حاصل از صادرات نفت خود را در سطح بالایی نگه دارد.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر