20 آذر 1400 - 16:37

فضای مثبت مذاکرات و خبرسازی صهیونیست‌ها

همزمان با حاکم شدن فضایی نسبتا مثبت و واقع‌بینانه بر گفت‌وگوها، برخی محافل نزدیک به رژیم صهیونیستی خط خبری تازه‌ای با محوریت «عقب‌نشینی ایران» آغاز کرده اند.
کد خبر : ۱۲۸۸۸۶
image-20211211164156-1.png

به گزارش ایبِنا، این خبرسازی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ورود به بررسی متون پس از آن رخ داد که طرف مقابل خواسته‌های ایران را به رسمیت شمرد.


دور دوم از تازه‌ترین گفت و گوهای ایران با کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای که از روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه در وین اتریش آغاز شده است، بر اساس گزارش‌ها و خبرهای منتشر شده و اظهارات طرفین، به مثبت‌ترین فضای خود طی هفته‌های گذشته رسیده است. هیات‌ها بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک، کار جدی بر روی متون با هدف کاهش اختلافات را آغاز کرده‌اند.


در این دور از گفت‌وگوها، کار بر روی متون صرفا به کارگروه‌ها محدود نیست و طرفین در سطوح مختلف در حال بررسی در دو حوزه رفع تحریم و هسته‌ای هستند.علاوه بر جلسه کارگروه موضوعات هسته‌ای، چندین جلسه فشرده نیز  با تمرکز بر رفع تحریم‌ها برگزار شده است. رویکرد حرفه ای مذاکره‌کنندگان ایرانی و تمرکز بر گفت و گوها پیش بینی نتیجه گفت و گوها را برای بسیاری از تحلیلگران دشوار کرده است و از این رو باید منتظر تداوم این نشست ها بود و از پیش داوری پرهیز کرد.


خبرسازی‌ها برای اثرگذاری در مذاکرات


همزمان با حاکم شدن فضایی نسبتا مثبت و واقع‌بینانه بر گفت‌وگوها، رسانه‌های غربی و برخی محافل نزدیک به رژیم صهیونیستی خط خبری تازه‌ای را با محوریت «عقب‌نشینی ایران» آغاز کرده اند. این خبرسازی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که پیشرفت گفت‌وگوها و ورود به بررسی متون پس از آن رخ داد که طرف مقابل خواسته‌های ایران را به رسمیت شمرد و پذیرفت که درباره آن‌ها وارد بحث و بررسی دقیق شود.


در چنین شرایطی به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی که در گذشته بر تخریب فیزیکی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بود، اکنون با نارضایتی از احتمال دستیابی به توافق، بر تخریب روند مذاکرات و فضاسازی علیه مذاکره‌کنندگان ایرانی متمرکز شده است.


ایران منتظر حسن نیت طرف‌های مذاکره است


 با وجود فضای بهتر گفت‌وگوها و ورود به بررسی متن ایران، منتظر است که طرف مقابل طی روزهای آینده با جدیت در گفت‌وگوها و هموار کردن راه پیشرفت، حسن نیت خود را نشان داده و ثابت کنند که در عمل به دنبال دستیابی به توافق هستند.


طبیعی است که ایران شتاب در قضاوت در مورد رویکرد طرف مقابل را درست نمی‌داند و منتظر خواهد بود تا مواضع نسبتا مثبت برخی طرف‌ها در گفت‌وگوهای دو روز گذشته را در عمل نیز ببیند.


میزان جدیت ایران در این دوره از مذاکرات را می‌توان  از تداوم حضور تیم مذاکره کننده در وین ارزیابی کرد. بر خلاف برخی هیات‌ها که مذاکره‌کننده ارشد آن‌ها همزمان با گفت‌وگوها، سفرهای دیگری نیز داشته و در نشست‌های دیگر نیز حضور یافته، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با هدف تمرکز کامل بر گفت‌وگوها و تسریع پیشرفت مذاکرات، در محل مذاکرات باقی مانده و حتی در نشست منطقه‌ای مسکو، شرکت نکرده است.


این در حالی است که «راب مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا که مدعی است به دنبال دستیابی به توافق است، برای حضور در دیدار با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که برای رایزنی‌های ضدایرانی به واشنگتن رفته، سفر خود به وین را به تعویق انداخته و با تاخیر به این شهر می‌رود.همانطور که پیش از این هم تاکید شده، هیات ایرانی با ظرفیت و توان بسیار بالا در وین حضور یافته و در صورت پیشرفت گفت‌وگوها و اثبات حسن نیت طرف مقابل، حاضر است تا هر زمان که لازم باشد به مذاکرات ادامه دهد.


دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی تغییر نکرده است/به رسمیت شناختن اصل خواسته‌ها و متون ایران


برخلاف برخی گزارش‌ها، ایران پیشنهادات خود را کنار نگذاشته است. متون ارائه‌شده از جانب ایران همچنان روی میز است و راهنمای هیات ایرانی در طول گفت‌وگوها در کارگروه‌ها و دیگر نشست‌ها خواهد بود. آنچه در عمل فضای مذاکرات را تغییر داده است؛ به رسمیت شناختن اصل خواسته‌ها و متون ایران و پذیرش این نکته است که مذاکرات بر روی این متن برای بررسی خواسته‌ها و پیشنهادات ایران آغاز شود. واقعیت آن است که این طرف مقابل بوده است که برخلاف هفته گذشته و پس از بازگشت از پایتخت‌های خود یک گام از موضع سرسختانه و غیرواقع‌بینانه خود عقب‌نشینی کرده است. 


پاسخ منفی امارات به فضاسازی رسانه‌ای آمریکا


همزمان با انتشار خبرهای مرتبط با تحریم بیشتر ایران و حضور هیاتی از مقامات آمریکایی در امارات به این منظور، «انور قرقاش» مشاور ارشد دولت امارات که پیش از این هم با علی باقری دیدار داشت؛ در اظهاراتی به نوعی پاسخ فضاسازی‌های آمریکایی‌ها را داد و تصریح کرد که باید از اعمال تحریم بیشتر علیه ایران خودداری نموده و به دنبال موفقیت گفت‌وگوها بود. 


همزمان با سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا، رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که در این سفر توافق شده است که میان آمریکا و رژیم صهیونیستی رزمایش مشترک حمله به تأسیسات نظامی ایران برگزار شود. در همین حال این رسانه‌ها به دروغ از ضرب‌الاجل آمریکا به ایران برای نتیجه‌گیری سریع گفت‌وگوها خبر دادند.


بر اساس گزارش ایرنا، به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها که از وضعیت فعلی گفت‌وگوها ناخرسند هستند، تلاش می‌کنند تا هر نحو ممکن با فضاسازی و تهدید، جو اتاق مذاکرات را تخریب نمایند. با این وجود، چنانکه مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است، فضاسازی‌های خارج از اتاق مذاکره نمی‌تواند بر عزم هیأت ایرانی برای دستیابی به توافقی که حقوق و منافع ملت ایران را تأمین کند، خللی ایجاد نماید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر