آیا برنانکی و هموطنانش لایق نوبل اقتصاد هستند؟

آیا برنانکی و هموطنانش لایق نوبل اقتصاد هستند؟
سه اقتصاددان آمریکایی جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۲ را دریافت کردند، آن‌ها بن برنانکی، رئیس سابق فدرال رزرو، داگلاس دایموند و فیلیپ دپویگ اقتصاددانان، به پاس تحقیقات خود در مورد بحران‌های مالی و نقش بانک‌ها هستند.
کد خبر : ۱۴۱۹۲۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره، برنانکی در حال حاضر در مؤسسه بروکینگز در واشنگتن دی سی است، دایموند در دانشکده بازرگانی غرفه دانشگاه شیکاگو تدریس می‌کند و دبیگ استاد دانشکده تجارت اولین دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس است.

جان هاسلر از آکادمی سلطنتی علوم سوئد در نامه‌ای با اعلام برندگان توضیح داد که هرچند کار این سه نفر در اوایل دهه  به خصوص در زمان بحران‌های مالی درک ما را از نقش بانک‌ها در اقتصاد بهبود بخشید. ولی اقداماتشان در طول بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ و همه‌گیری ویروس کرونا قابل ارزش‌گذاری نیست.

هاسلر از نقش برنانکی در زمانی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ رئیس فدرال رزرو بود، ستایش کرد، "اگرچه بحران مالی عواقب عمده‌ای داشت، ولی حتی همه‌گیری کووید نیز، مانند دهه ۱۹۳۰ به افسردگی منجر نشد."

گفتنی است برنانکی زمانی که رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) در طول بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بود، توانست نظریه خود را عملی کند.


به گفته ناظران، برنانکی با استفاده از قدرت‌های خارق‌العاده برای مهار موج عظیم شکست‌های بانکی، از تبدیل شدن رکود بزرگ به رکود بزرگ‌تر جلوگیری کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر