افزایش نرخ بهره سریلانکا در راستای کاهش سریع تورم

افزایش نرخ بهره سریلانکا در راستای کاهش سریع تورم
صندوق بین المللی پول اعلام کرد که افزایش نرخ بهره سریلانکا نشان‌دهنده الزام کاهش سریع تورم است.
کد خبر : ۱۴۷۵۰۵

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سایت اینوستینگ، روز شنبه صندوق بین المللی پول، اعلام کرد تصمیم سریلانکا برای افزایش نرخ بهره نشان دهنده الزام این کشور بحران زده به کاهش سریع تورم تا رسیدن به میزان تک رقمی است. بانک مرکزی این کشور آسیای جنوبی در اقدامی غافلگیرکننده روز جمعه برای مقابله با تورم ۵۰.۶ درصد، نرخ بهره را ۱۰۰ واحد افزایش داد. این دولت در انتظار تصویب بسته حمایت مالی ۲.۹ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول است در حالی که بدترین بحران مالی خود را از زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۸ تحمل می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای گفت: تورم سریلانکا در حال کاهش است، اما کماکان بسیار بالا باقی مانده که به فقرا آسیب می‌رساند. ریسک‌های تورم صعودی می‌تواند این روند را معکوس کند و منجر به تورم دائمی بالا شود که برای این اقتصاد بسیار پرهزینه است. این وام دهنده جهانی گفت که کاهش پایدار تورم به افزایش اعتماد بازار در این کشور، کاهش ریسک بیش از حد اوراق بهادار دولتی و تسهیل تامین مالی شرکت‌ها کمک کرده و از بهبود حمایت می‌کند. بانک مرکزی نرخ تسهیلات سپرده دائمی خود را تا ۱۵.۵ درصد و نرخ تسهیلات وام خود را تا ۱۶.۵ درصد افزایش داد و اعلام کرد که محدوده ارزی خود را کاهش می‌دهد تا به سمت نرخ ارز تعیین شده توسط بازار حرکت کند در حالی که به دنبال تضمین کمک مالی است.

این بانک در نیمه اول سال گذشته نرخ بهره را ۹۵۰ واحد افزایش داد تا بحران مالی کشور را مهار کند. اما افزایش نرخ بهره در روز جمعه، اولین افزایش از ماه جولای، توسط تحلیل گران و اقتصاددانان تا حد زیادی غیرمنتظره بود. صندوق بین‌المللی پول هم از افزایش مالیات‌ها و افزایش تعرفه‌های برق که در سال جاری اجرا شد، حمایت کرد که اعتراض کارکنان دولتی را به همراه داشت که خواستار سیاست مالیاتی عادلانه‌تر از دولت شدند. رئیس بانک مرکزی سریلانکا روز جمعه گفت که سریلانکا برای نهایی کردن تمدید تسهیلات چهار ساله فشار می‌آورد و انتظار دارد در این ماه هیئت مدیره صندوق بین المللی پول آن را تصویب کند.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر