بزرگترین تولیدکنندگان گندم جهان کدام کشور‌ها هستند؟

بزرگترین تولیدکنندگان گندم جهان کدام کشور‌ها هستند؟
ایران با گذر از آرژانتین در رتبه سیزدهم تولیدکنندگان گندم جهان قرار گرفت.
کد خبر : ۱۴۷۶۲۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از شبکه المیادین، سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) ایران را در رتبه سیزدهم بزرگترین تولیدکنندگان گندم جهان قرار داده است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که تولید گندم ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۲۸ درصدی روبرو خواهد شد و این کشور در رتبه سیزدهم فهرست بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان قرار دارد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در آخرین گزارش خود از مجموعه گزارش‌های پیش بینی محصولات و وضعیت تغذیه، پیش بینی کرد که تولید گندم جهان در سال جاری با کاهش یک درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۷۸۴ میلیون تن برسد.


بر اساس این گزارش، ایران با تولید ۱۳ میلیون تن گندم در سال ۲۰۲۲ در میان ۱۳ کشور بزرگ تولیدکننده گندم جهان قرار داشت.

ایران در سال گذشته با تولید ۱۰.۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ در رتبه چهاردهم تولید گندم قرار گرفت و با افزایش ۲۸ درصدی تولید گندم از آرژانتین پیشی گرفت و در رتبه سیزدهم قرار گرفت.

چین با تولید ۱۳۷.۷ میلیون تن گندم بزرگترین تولیدکننده گندم در سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا با تولید ۱۳۴.۵ میلیون تن در رتبه دوم و هند با تولید ۱۰۶.۸ میلیون تن در رتبه سوم قرار گرفتند.

روسیه با تولید ۱۰۲.۷ میلیون تن، ایالات متحده آمریکا با تولید ۴۴.۹ میلیون تن و به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند و استرالیا با تولید ۳۶.۶ میلیون تن در رتبه ششم قرار دارد و کانادا با تولید ۳۳.۸ میلیون تن در رتبه هفتم قرار دارد.

پس از کانادا، پاکستان ۲۶.۱ میلیون تن، اوکراین با ۲۰ میلیون تن، ترکیه ۱۹.۸ میلیون تن، بریتانیا ۱۵.۷ میلیون تن، قزاقستان با ۱۳.۷ میلیون تن و ایران ۱۳ میلیون تن تولید می‌کنند که در رتبه‌های هشتم تا سیزدهم قرار می‌گیرند.

تولید گندم روسیه در سال ۲۰۲۲ با وجود جنگ در اوکراین ۳۴ درصد افزایش یافت، اما تولید گندم اوکراین ۳۷ درصد کاهش یافت.

برچسب ها: گندم ایران روسیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر