14 فروردين 1402 - 18:35

کنار گذاشتن اروپا در معاملات نفتی هند و روسیه

کنار گذاشتن اروپا در معاملات نفتی هند و روسیه
روسیه استاندارد اروپایی "برنت" را کنار گذاشته و به استفاده از استاندارد دبی روی می‌آورد.
کد خبر : ۱۴۸۶۱۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از شبکه المیادین، رویترز گزارش داد که بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه، Rosneft و شرکت نفت هند IOC.NS توافق کرده اند که از معیار قیمت نفت متمرکز بر آسیا در دبی در آخرین معامله خود برای تحویل نفت روسیه به هند استفاده کنند.

تصمیم دو شرکت تحت کنترل دولتی برای کنار گذاشتن شاخص برنت تحت سلطه اروپا، بخشی از تغییر فروش نفت روسیه به آسیا پس از تحریم اروپا در خصوص نفت روسیه است.

هر دو استاندارد بر حسب دلار هستند و توسط S&P Platts، واحدی از S&P Global Inc (SPGI.N)، مستقر در ایالات متحده تنظیم شده‌اند، اما نفت خام برنت بیشتر توسط شرکت‌های نفتی و تاجران بزرگ اروپایی استفاده می‌شود. در حالی که دبی به شدت تحت تاثیر آسیا و خاورمیانه است.

قابل ذکر است که حرکت تحریم‌های غرب علیه روسیه شتاب گرفت و فشار‌های غرب با هدف خشکاندن منابع درآمد‌های مالی مسکو تشدید شد، اما دهلی نو در مقابل این فشار‌ها مقاومت کرد و در مقابل اقدام به تقویت روابط تجاری خود با این کشور متحد کرد.

هند پس از آمریکا و چین در رتبه سوم مصرف کنندگان نفت خام در جهان قرار دارد و ۸۵ درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند.


گفتنی است که تامین کنندگان سنتی نفت خام  از خاورمیانه بودند، ولی اکنون روسیه اکنون در صدر آن‌ها قرار دارد، در حالی که چین و هند به بزرگترین واردکنندگان نفت خام از مسکو تبدیل شده‌اند.

در همین راستا، کشور‌های عربستان سعودی، امارات، کویت، عمان، عراق، روسیه و الجزایر دیروز یکشنبه اعلام کردند که به صورت داوطلبانه تولید نفت خود را کاهش خواهند داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر