27 فروردين 1402 - 10:50

تقویت روابط تجاری برزیل و چین

تقویت روابط تجاری برزیل و چین
یک اقتصاددان برزیلی معتقد است اهمیت اقتصادی سفر لولا داسیلوا به چین عمدتاً به دلیل تقویت روابط تجاری بین دو کشور است.
کد خبر : ۱۴۹۱۴۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره- با امضای ۱۵ قرارداد در زمینه‌های فناوری، هوش مصنوعی، همکاری در زمینه ماهواره، کشاورزی و صادرات گوشت؛ سفر لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل به چین روز شنبه به پایان رسید.

رئیس جمهور برزیل پس از توقف در شانگ‌های برای شرکت در مراسم تحلیف دیلما روسف رئیس جمهور سابق برزیل به عنوان رئیس بانک توسعه بریکس وارد پکن شد.

وی با ایراد سخنرانی تأیید کرد که کشورش به دنبال یافتن جایگزینی برای دلار در حوزه تجارت بین‌المللی است، سپس در پکن با رئیس جمهور چین شی جین پینگ دیدار کرد تا پرونده‌های زیادی را بین دو طرف مورد بحث قرار دهد.

فلاوزینو آنتونس نتو، اقتصاددان برزیلی معتقد است که اهمیت اقتصادی سفر لولا داسیلوا به چین عمدتاً به دلیل تقویت روابط تجاری بین دو کشور است. چین شریک اصلی صادرات برزیل است که حدود ۳۰ درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص می‌دهد.

آنتونیس می‌افزاید که اهمیت این دیدار همچنین در تقویت بلوک بریکس (شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) است که در چهار سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته است. علاوه بر آن، استفاده از ریال برزیل و یوان چین و تلاش برای جذب سرمایه گذاری چینی در زیرساخت‌های برزیل و تبادل تخصص در زمینه‌های فنی از دیگر زمینه‌هایی است که به دنبال این سفر مورد تقویت قرار خواهد گرفت.

المیر سزار فیلیو، محقق اقتصادی، می‌گوید مهم‌ترین مورد توافق شده، گذار به یک اقتصاد پاک است که انتشار کربن را کاهش می‌دهد، علاوه بر این، برنامه‌هایی برای مبارزه با ناامنی غذایی، گسترش صادرات محصولات کشاورزی، ترویج طرح‌هایی برای کاهش وابستگی به دلار در معاملات دوجانبه همچنین تامین مالی پروژه‌های زیرساختی در برزیل و انتقال فناوری در این توافق گنجانده شده است.

آلمیر فیلیو معتقد است که چین در ظهور خود باید به عنوان یک چهره پیشرو در سرمایه داری جهانی باشد و به متحدانی با وزن جهانی به ویژه در برخی مناطق کلیدی مانند آمریکای لاتین نیاز دارد و دستیابی به یکپارچگی اقتصادی با این مناطق یک هدف اصلی برای چین است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر