دلایل پیشتازی اقتصاد آسیا نسبت به اروپا و آمریکا

دلایل پیشتازی اقتصاد آسیا نسبت به اروپا و آمریکا
چرا آسیا در رشد اقتصادی از اروپا و آمریکا پیشی گرفت؟
کد خبر : ۱۵۲۰۷۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الامارات الیوم، در حالی که رشد اقتصاد جهانی با تأثیر مستمر سیاست پولی انقباضی و جنگ روسیه و اوکراین بر فعالیت‌های اقتصادی به کندی ادامه می‌دهد، منطقه آسیا و اقیانوسیه همچنان با پویایی پیش می‌روند.


کارشناسان و موسسات اقتصادی بین المللی انتظار دارند که رشد اقتصادی در آسیا و اقیانوسیه در سال جاری از ایالات متحده و اروپا فراتر رود و ۷۰ درصد رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص دهد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را برای منطقه آسیا و اقیانوسیه افزایش داد و نشان داد که رشد در این منطقه عمدتاً ناشی از بهبود چین و رشد انعطاف‌پذیر هند خواهد بود.


بر اساس گزارش چشم‌انداز رشد اقتصادی منطقه‌ای که در ماه می‌ گذشته منتشر شد، رشد تولید ناخالص داخلی منطقه آسیا و اقیانوسیه را ۴.۶ درصد پیش‌بینی کرد که ۰.۳ واحد درصد بیشتر از پیش‌بینی آن در ماه اکتبر است.

به گفته صندوق، پیش بینی‌های به روز شده به این معنی است که این منطقه حدود ۷۰ درصد از رشد جهانی را به همراه خواهد داشت و اشاره کرد که اقتصاد این منطقه در سال گذشته ۳.۸ درصد رشد یافته است.

بانک سرمایه گذاری آمریکایی مورگان استنلی انتظار دارد که رشد اقتصادی در آسیا تا پایان سال ۲۰۲۳ از ایالات متحده و اروپا فراتر رود و دلیل آن این بود که تا حد زیادی از شوک‌های نرخ بهره فرار کرده است.
این بانک در حالی انتظار دارد بهبود گسترده از چین در نیمه دوم سال جاری حاصل شود که سه اقتصاد بزرگ آسیایی (هند، اندونزی و ژاپن) نیز نشان می‌دهند از تقاضای داخلی قوی بهره‌مند هستند.

کارشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل رشد اقتصادی برتر آسیا، نداشتن مشکلات تورمی شدید مانند آنچه در ایالات متحده و منطقه یورو شاهد بودیم، علاوه بر اتکای آن به منابع انرژی ارزان‌تر از اروپا از جمله، به عنوان مثال، صادرات نفت با قیمت‌های کاهش یافته روسیه، است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر