تراشه‌های الکترونیکی چگونه باعث "جنگ و صلح" بین پکن و واشنگتن شدند؟

تراشه‌های الکترونیکی چگونه باعث  جنگ و صلح  بین پکن و واشنگتن شدند؟
شرکت‌های نیمه‌هادی جهانی موقعیت بسیار دشواری دارند، زیرا تلاش می‌کنند تا در یک مناقشه بین ایالات متحده و چین حرکت کنند.
کد خبر : ۱۵۲۸۲۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، در ماه می‌ گذشته، شرکت آمریکایی «میکرون»، سازنده تراشه، به عنوان بخشی از جنگ فناوری بین ایالات متحده و چین، ضربه سنگینی خورد و در آن روز، دولت چین از خرید تراشه‌های میکرون توسط شرکت‌ها جلوگیری کرد.

میکرون اعلام کرد که این تغییر می‌تواند تقریبا یک هشتم از درآمد جهانی خود را از بین ببرد. با این حال، در ماه ژوئن، سازنده تراشه اعلام کرد که سرمایه گذاری خود را در چین با افزودن ۶۰۰ میلیون دلار افزایش می‌دهد تا کارخانه بسته بندی تراشه در شیان چین را توسعه دهد.

صنعت نیمه هادی با محدودیت‌های جدید و اقدامات تنبیهی اعمال شده از سوی هر دو طرف، به نقطه صفر رقابت فناوری بین واشنگتن و پکن تبدیل شده است.

با وجود رقابت فزاینده بین دو کشور، دو اقتصاد بزرگ جهان از بسیاری جهات شرکای اساسی باقی مانده اند.

چین بازار عمده‌ای برای تراشه‌های الکترونیکی است، زیرا کارخانه‌های بسیاری در این کشور وجود دارد که محصولات غنی شده با تراشه تولید می‌کنند.

چین حدود یک سوم فروش جهانی نیمه هادی‌ها را به خود اختصاص داده است و برای برخی از تولیدکنندگان تراشه، چین ۶۰ یا ۷۰ درصد از درآمد آن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. حتی زمانی که تراشه‌ها در ایالات متحده ساخته می‌شوند، اغلب برای مونتاژ و آزمایش به چین ارسال می‌شوند.
وابستگی این صنعت به چین، روابط اقتصادی نزدیک و مناقشه برانگیز بین واشنگتن و پکن را برجسته می‌کند، که چالش‌هایی را برای هر دو طرف ایجاد می‌کند.

در میان مقررات سخت‌گیرانه‌تر و برنامه‌های تشویقی جدید از سوی ایالات متحده و اروپا، شرکت‌های تراشه‌های جهانی به‌طور فزاینده‌ای به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بزرگ آینده خود در خارج از چین هستند.

به نوبه خود، جان نوفر، رئیس انجمن صنایع نیمه هادی، گفت: "تداوم تشدید کنترل‌ها خطر قابل توجهی برای رقابت جهانی صنعت آمریکا ایجاد می‌کند. چین بزرگترین بازار نیمه هادی‌ها در جهان است. شرکت‌های ما برای ادامه رشد، نوآوری و جلوتر ماندن از رقابت جهانی، فقط باید در آنجا تجارت کنند.»

در این زمینه، تحلیلگران می‌گویند که ایالات متحده قصد دارد محدودیت‌های صادرات مرتبط با نیمه هادی‌ها به چین را گسترش دهد، که نشان می‌دهد این محدودیت‌ها آنطور که واشنگتن تصور می‌کرد موثر نبوده و تنها شرکت‌های آمریکایی را به خطر انداخته است.

تحلیلگران تاکید کردند که شرکت‌های چینی جایگزینی واردات را به میزان زیادی ترویج کرده اند و همچنین سهم بیشتری از بازار را در سراسر جهان به دست آورده اند، در حالی که ایالات متحده متحدان خود را مجبور می‌کند تا به محدودیت‌های خود علیه چین بپیوندند.

اگرچه نیمه هادی‌ها در ایالات متحده اختراع شدند، اما تنها حدود ۱۰ ٪ از عرضه جهانی را تولید می‌کنند و حدود ۷۵ ٪ از لوازم ایالات متحده از شرق آسیا وارد می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر