عراق، واردات گاز ایران را با نفت مبادله خواهد کرد

عراق، واردات گاز ایران را با نفت مبادله خواهد کرد
نخست وزیر عراق اعلام کرد که کشورش مبادله گاز وارداتی از ایران را با نفت خام و سیاه آغاز می‌کند.
کد خبر : ۱۵۲۸۷۰

به گزارش ایبِنا و به نقل از المیادین،  محمد شیاع السودانی؛ نخست وزیر عراق اعلام کرد که به فرمول جدیدی برای تکمیل واردات گاز ایران در ازای مبادله با نفت سیاه (نفت کوره سنگین) دست یافته است.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، اعلام کرد که کشورش مبادله گاز وارداتی از ایران را با نفت خام و سیاه آغاز می‌کند.

نیروگاه‌های عراق به شدت به گاز ایران وابسته هستند، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران، بغداد نمی‌تواند مستقیماً عوارض واردات گاز از ایران را بپردازد. بلکه تهران باید از این پول برای خرید غذا یا کالا‌های بهداشتی استفاده کند. با این حال، این مکانیسم پیچیده است و اغلب منجر به تاخیر می‌شود.

بر اساس آنچه نخست وزیر عراق در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد، ۱۰ روز پیش، ایران به دلیل ۱۱ میلیارد یورو مطالبات در یک حساب بانکی عراقی که تهران نمی‌تواند از آن استفاده کند، عرضه گاز به عراق را نصف کرد.

السودانی گفت: به دلیل نبود مجوز‌های لازم از طرف آمریکایی برای انتقال منابع مالی ایران، عرضه گاز ایران متوقف شد.

وی افزود: با توجه به مکانیزم واگذاری و پیچیدگی آن، نتوانستیم مجوز واگذاری کلیه عوارض را دریافت کنیم تا کشور همسایه ایران بتواند به عرضه ادامه دهد.

السودانی توضیح داد که این سازکار «به دلیل تشدید تحریم‌ها و رویه‌های پیچیده خزانه‌داری آمریکا دچار اختلال شده است» و خاطرنشان کرد که ۱.۸ میلیارد یورو به ایران منتقل شده است.

وی افزود که توافقی با یک هیئت ایرانی حاضر در بغداد برای "مبادله کالایی، نفت خام یا نفت سیاه در ازای دریافت گاز ایران" انجام شده است.

نفت سیاه یا «نفت کوره سنگین» به ویژه در بهره برداری از نیروگاه‌های برقی که با این نوع سوخت (نفت سوخت) کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

السودانی توضیح داد: به این ترتیب، ما قادر خواهیم بود تداوم عرضه گاز را حفظ کنیم.

در روز‌های اخیر سهمیه بندی برق در عراق با کاهش عرضه گاز ایران افزایش یافته است، در حالی که دمای هوا در بغداد و جنوب عراق به پنجاه درجه سانتیگراد رسیده است که نارضایتی شدید مردم را برانگیخته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر