26 تير 1402 - 19:08

قیمت دلار و رشد سالانه نقدینگی + نمودار

قیمت دلار و رشد سالانه نقدینگی + نمودار
قیمت دلار در بازار غیر رسمی به ۴۸ هزار تومان رسید.
کد خبر : ۱۵۳۰۴۳

به گزارش ایبِنا، قیمت دلار در بازار غیر رسمی به ۴۸ هزار تومان رسیده که این رقم برای دومین بار در یک ماه اخیر لمس شده است.

 

تحرکات قیمت دلار در کانال های ۴۸ تا ۵۱ هزار تومان نشان داده که پتانسیل اقتصادی و یا حتی سیاسی بالا رفتن دلار وجود نداشته و قیمت آن حتی با وجود گذر از ۵۰ هزار تومان در هفته گذشته، توان تثبیت را نداشت. در روزهای اخیر سیگنال‌های مثبتی از مذاکرت مزیدی بر علت کاهش دلار بوده اما در پس این موضوع پای متغیر‌های اقتصادی نیز وسط است.

 

 

قیمت دلار و رشد سالانه نقدینگی + نمودار

 

 

در واقع اگر در چند وقت اخیر اتفاقات بین‌المللی و سیاسی را به عنوان جرقه شروع یک روند در دلار در نظر بگیریم، متغیر‌های اقتصادی به عنوان سوخت آن فعال بوده‌اند. در این میان نقدینگی و رشد آن با کیفیت ترین سوخت لازم برای تعیین جهت تورم داخلی و البته نرخ دلار است.

 

از همین رو بر اساس اطلاعات موجود، قیمت دلار با وقفه‌ای کوتاه یا نهایتا میان مدتی از نرخ رشد نقدینگی تاثیر می‌پذیرد. بر اساس نمودار اگر وقوع شوک‌های سیاسی را در نظر نگیریم، نوسانات بلند مدت دلار بیش از هر چیزی به رفتار نقدینگی بستگی داشته است.

 

فلذا مشاهده می‌شود با کنترل رشد سالانه نقدینگی در فروردین ۱۴۰۲ و روند ادامه دار آن اردیبهشت و خرداد سال جاری، نرخ دلار نیز در روندی کاهشی تثبیت شده قرار گرفته و هم اکنون به ۴۸ هزار ۵۰۰ تومان نزدیک شده است.

 

از آنجا که کنترل نقدینگی و کاهش رشد سالانه آن به ۲۵ درصد هدف بانک مرکزی در سال جاری بوده و هم اکنون نیز رشد سالانه نقدینگی در خرداد ماه به ۲۹ درصد رسیده است، مشاهده می‌شود که دستیابی به اهداف مذکور دور از ذهن نخواهد بود.

 

از همین رو با کنترل رشد نقدینگی باید منتظر کنترل نرخ دلار در کانال فعلی باشیم و ورود به کانال ۵۰ هزار تومان در حال حاضر با متیغر‌های اقتصادی و البته سیاسی توجیهی نخواهد داشت.

 

منبع:نود اقتصادی

برچسب ها: افت دلار دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر