14 مرداد 1402 - 13:16

عقب گرد دلار تلگرامی به کانال ۴۹/ تیر متخلفان ارزی به سنگ خورد

عقب گرد دلار تلگرامی به کانال ۴۹  تیر متخلفان ارزی به سنگ خورد
همزمان با آغاز اولین روز هفته نرخ دلار مسیر کاهشی را در پیش گرفته و تیر متخلفان ارزی برای اختلال در بازار ارز به سنگ خورده است.
کد خبر : ۱۵۳۶۳۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بازار ارز با اجرای سیاست تثبیت در ماه‌های اخیر روی آرامش را به خود دیده و نرخ ارز بازار غیررسمی نیز به کانال ۴۸ هزار تومانی بازگشت. این کاهش نرخ‌ها پس ازافتتاح مرکز مبادله و تعمیق بازار رسمی ارز، کوچک شدن بازار غیررسمی و برخورد با دلالان و بیرون راندن آن‌ها از بازار ارز و همچنین جلوگیری از سوداگری در این بازار اتفاق افتاد. بانک مرکزی با الزام به داشتن حساب ارزی برای دریافت‌کنندگان ارز، اقدامات دلالان ارز کارت ملی را بی‌اثر کرده و چاره‌ای جز خروج از بازار برای آن‌ها باقی نگذاشت.

 

بانک مرکزی در ادامه اقدامات خود برای حذف عوامل التهاب‌زا و برهم زننده تعادل بازار ارز به سراغ صرافی‌ها رفته و پس از تشکیل کمیته رسیدگی به تخلفات پولی و ارزی با همکاری مراجع قضایی و نهاد‌های امنیتی، موارد بسیاری از تخلفات صرافی‌ها را احراز کرد.

 

پس از احراز تخلفات گسترده از سوی برخی صرافی‌ها بانک مرکزی مجوز آن‌ها را ابطال کرد و در اقدامی دیگر به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، موافقت‌نامه تاسیس این کانون که از سوی بانک مرکزی صادر شده بود، ابطال و انحلال کانون صرافان ایرانیان در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

 

التهاب آفرینی متخلفان ارزی در بازار ارز

 

در واکنش به اقدامات بانک مرکزی در راستای حذف یکی از عوامل آشفتگی بازار ارز، صرافی‌های متخلف و کانون صرافان در تعطیلات اخیر سعی کردند تا با مخالفت علیه تصمیم بانک مرکزی و استفاده از هجمه رسانه‌ای در بازار ارز التهاب آفرینی کنند. هماهنگ با این اقدامات آن‌ها، کانال‌های تلگرامی نرخ دلار خود را به بالای ۵۰ هزار تومان رساندند تا بدین واسطه به نوسانات بازار ارز دامن بزنند. این در حالیست که متغیر‌های کلان اقتصادی حکایت از بهبود اوضاع داشته و هیچ خبر منفی حاکی از افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

 

افزایش نرخ ارز با اتفاقات مذکور نشان می‌دهد که بانک مرکزی در برخورد با صرافی‌های متخلف اقدام مناسبی را انجام داده است و بنظر می‌رسد با برخورد قاطع بانک مرکزی و تخت نظارت قرار گرفتن شبکه صرافی، مدیریت بازار ارز بهتر از گذشته صورت بگیرد.

 

اقدامی عجیب برای اختلال در بازار ارز

 

یکی از رسانه‌های منتقد دولت همسوی با متخلفان ارزی و صرافان متخلف، برای ایجاد التهاب در بازار ارز در اقدامی عجیب مصاحبه‌ای ساختگی از زبان یکی از نمایندگان مجلس منتشر کرده است.

 

این خبرگزاری به نقل یکی از نمایندگان مجلس صحبت‌هایی مبنی بر نابسامانی بازار ارز و احضار رئیس کل بانک مرکزی به مجلس را منتشر کرد و این در حالیست که این نماینده مجلس در پیگیری خبرنگار ایبِنا در خصوص صحت یا عدم صحت مطالب منتشر شده، به صراحت آن را تکذیب کرده و گفته است: هرگز صحبت‌های مبنی بر نابسامانی بازار ارز و احضار رئیس کل به مجلس را مطرح نکرده‌ام و اتفاقا بر این موضوع تاکید دارم که بانک مرکزی باید از اختیارات خود استفاده کند و با اخلالگران برخورد جدی و قاطع داشته باشد.

 

 

عقب گرد دلار تلگرامی به کانال ۴۹/ تیر متخلفان به سنگ خورد

 

 

کاهش نرخ ارز با سیگنال آرامش به بازار

 

با آغاز اولین روز هفته و رسیدن پیغام آرامش به بازار ارز، نرخ ارز بازار غیررسمی نیز مسیر نزولی را در پیش گرفته و با عقب گرد به کانال ۴۹ هزار تومانی، در حال بازگشت به نرخ تعادلی است. یکی از مسائلی که کارشناسان ارزی همواره بر آن تاکید دارند، نوسانات بازار ارز بدون داشتن دلایل بنیادی اقتصادی و در مقابل تاثیر انتظارات منفی تورمی در تعطیلات است. در واقع دست‌هایی پشت پرده بازار غیررسمی اقدام به قیمت‌سازی می‌کنند.

 

برخورد قاطع بانک مرکزی با اخلالگران ارزی نشان از اقتدار و جدیت این سیاست‌گذار پولی در مدیریت بازار ارز و ایجاد ثبات در آن دارد و بنظر می‌رسد با چنین اقداماتی پازل سیاستگذاری پولی و ارزی برای حفظ ثبات و آرامش در بازار ارز و سایر بازارها تکمیل شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر