افزایش تجارت ایران و روسیه در بحبوحه تحریم‌ها

افزایش تجارت ایران و روسیه در بحبوحه تحریم‌ها
تجارت دوجانبه در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه دو کشور ایران و روسیه به سرعت در حال گسترش است.
کد خبر : ۱۵۳۶۶۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که مسکو و تهران همکاری بین مناطق ویژه تجاری خود را به منظور تقویت تجارت و سرمایه گذاری مورد بحث قرار داده اند.

دمیتری ولواچ معاون وزیر کشورنیز از تشکیل اتحادیه فناوری و لجستیک در روسیه به مقام‌های ایرانی خبر داد و گفت: فعالیت‌های این اتحادیه با هدف تعمیق همکاری‌های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک بین روسیه و کشور‌های منطقه خزر و کشور‌های در حال جذب به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است. اوایل سال جاری، ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه (EEU) موافقتنامه‌ای در مورد تجارت آزاد امضا کردند تا از جابجایی آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و کارگران بین کشور‌های عضو اطمینان حاصل شود. ایران قادر به مبادله کالا با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا (یعنی روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان) بر اساس تجارت ترجیحی است. این اتحادیه برای کالا‌های ایرانی تخفیف در نظر گرفته است و تهران نیز برای اقلامی که از اتحادیه اوراسیا تولید می‌شوند، اولویت قائل شده است.

همکاری روسیه و ایران در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه هر دو کشور به سرعت در حال گسترش است. بر اساس گزارش سرویس گمرک روسیه، بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲، تجارت بین مسکو و تهران به ۴ میلیارد دلار رسید که از رقم کل سال ۲۰۲۱ فراتر رفت. صادرات روسیه به ایران ۲۷ درصد و واردات از تهران ۱۰ درصد افزایش یافت. سال گذشته، این کشور‌ها به توافق‌های متعددی، از جمله برای خرید تجهیزات هواپیما، ساخت مشترک خطوط لوله گاز و توسعه میدان گاز دست یافتند.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر