افزایش قابل توجه صادرات گاز روسیه به چین

افزایش قابل توجه صادرات گاز روسیه به چین
داد‌های اداره کل گمرک چین حاکی از افزایش قابل توجه صادرات نفت و گاز مایع روسیه به چین در سال ۲۰۲۳ است.
کد خبر : ۱۵۴۱۸۱

به گزارش ایبِنا به نقل از روسیا الیوم، در حالی که صادرات نفت روسیه به چین در دوره ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳ افزایش ۲۵.۲ درصدی را ثبت کرده واردات گاز مایع ال ان جی روسیه به چین نیز ۶۲.۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین، محموله‌های نفت روسیه به این کشور از ژانویه تا ژوئیه ۲۵.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از ۶۰.۶ میلیون تن فراتر رفته است، در حالی که واردات گاز مایع با ۶۲.۷ درصد افزایش به ۴.۴۶ میلیون تن رسیده و افزایش یافته است، به نحوی که عرضه گاز از طریق خطوط لوله تقریبا دو برابر شده است.

اداره کل گمرک چین تاکید کرد که روسیه همچنان جایگاه پیشرو در میان صادرکنندگان انرژی به چین را دارد، از نظر ارزش قیمت، واردات نفت روسیه به چین در مدت مشابه با ۵.۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۲.۱ میلیارد دلار رسیده است.

از نظر حجم فیزیکی گاز مایع خریداری شده توسط چین، روسیه در جایگاه سوم قرار دارد، زیرا محموله‌های آن با افزایش ۲۱.۹ درصدی به بیش از ۲.۹۸ میلیارد دلار رسیده است.

استرالیا تامین کننده اصلی گاز مایع به چین در هفت ماهه اول سال جاری است، زیرا به چین ۱۳.۵ میلیون تن گاز (افزایش ۴.۳ درصد) را به قیمت ۸.۲۹ میلیارد دلار (کاهش ۷.۳ درصدی) فروخته است.

پس از آن قطر (۹.۵۱ میلیون تن برابر با ۶.۱ میلیارد دلار) در جایگاه دوم بیش‌ترین صادر کننده گاز مایع به چین قرار دارد و پس از آن روسیه (۴.۱۴ میلیون تن برابر با ۲.۵۷ میلیارد دلار) در جایگاه سوم و اندونزیبا (۲.۱۵ میلیون تن برای ۱.۶۱ میلیارد دلار) قرار دارند.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده، عربستان سعودی از نظر عرضه نفت به چین در رتبه دوم قرار دارد، زیرا در بازه زمانی ژانویه تا جولای، ۵۲.۱ میلیون تن به شرکای چینی به قیمت ۳۱.۵۴ میلیارد دلار فروخته است (این مقدار نسبت به مدت مشابه ۴.۶ درصد افزایش یافته است. هفت ماهه اول سال ۲۰۲۲)، و ارزش قیمت آن ۱۵.۳ درصد کاهش یافته و عراق با حدود ۳۴.۹ میلیون تن در مقایسه با ۱۹.۹۳ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته است.

طبق اعلام گمرک چین، در سال ۲۰۲۲، واردات نفت روسیه چین با ۸.۲ درصد افزایش به ۸۶.۲ میلیون تن و عرضه ال ان جی با ۴۴ درصد افزایش به ۶.۵ میلیون تن رسیده بود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر