02 شهريور 1402 - 13:40

تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم با اصلاحات ساختاری دولت

تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم با اصلاحات ساختاری دولت
یک کارشناس اقتصادی گفت: بهبود رشد اقتصادی و کاهش تورم نشان می‌دهد به اهداف مورد نظر رسیده‌ایم و باید همین روند را حفظ کنیم.
کد خبر : ۱۵۴۱۹۴

بهنام ملکی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درگفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اعلام آمار‌هایی مانند کاهش تورم، کاهش نرخ رشد نقدینگی، افزایش صادرات نفت، مازاد تراز پرداخت‌ها از سوی دولت سیزدهم گفت: تیم اقتصادی دولت اخیرا آمار‌های خوبی در مورد بهبود شرایط اقتصادی کشور ارائه دادند که این آمار‌ها نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد ایران رو به بهبود است.

وی با بیان اینکه در برنامه توسعه‌ای پنجم و ششم باید به سمت این آمار‌ها حرکت می‌کردیم که متاسفانه محقق نشد، تصریح کرد: بهبود رشد اقتصادی و کاهش تورم نشان می‌دهد که به اهداف مورد نظر رسیده‌ایم و باید همین روند بهبود رشد اقتصادی و روند کاهشی تورم را حفظ کنیم.

ملکی تاکید کرد: کاهش تورم اقدام خوبی است، اما روش کاهش تورم از خود کاهش تورم مهم‌تر است. در اقتصاد یک تورم ناشی از رشد اقتصادی داریم که در بلند مدت اثر مخرب تورم کاهش می‌یابد، اما نوع دوم، تورم ناشی از توسعه نیافتگی است که این تورم مخرب و ادامه دار خواهد بود؛ بنابراین تورم‌هایی که همراه با رشد اقتصادی و رشد تولید باشد، برای اقتصاد آسیب کمتری دارد و می‌تواند در بلند مدت تورم را کاهش دهد.

این استاد دانشگاه افزود: درباره تورمی که همراه با رشد اقتصادی نیست، باید آسیب‌شناسی صورت گیرد تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم تولیدکننده به خصوص اگر ناشی از افزایش بهره‌وری در اقتصاد باشد، برای آینده اقتصاد ایران بسیار امیدوارکننده خواهد بود، همچنین بهبود آمار‌های اقتصادی اگر ناشی از کاهش هزینه‌های دولتی و افزایش بهره‌وری باشد، امید به ادامه کاهش نرخ رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم را تقویت خواهد کرد.

ملکی در پایان تاکید کرد: دولت باید با استفاده از اصلاحات ساختاری، کاهش نرخ رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم را تداوم ببخشد؛ نه اینکه صرفا با اتکا به درآمد‌های نفتی به بهبود شرایط اقتصادی بپردازد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر