02 شهريور 1402 - 12:31
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

مولدسازی دارایی‌های دولت چه تاثیری بر رشد اقتصادی دارد؟

مولدسازی دارایی‌های دولت چه تاثیری بر رشد اقتصادی دارد؟
یک اقتصاددان گفت: مولدسازی اموال دولت راهکار مناسبی برای نوسازی بخش عمرانی و رشد اقتصادی کشور است.
کد خبر : ۱۵۴۲۱۷

وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌گو با خبرنگار  ایبِنا درباره اهمیت سرمایه گذاری دولت در بخش‌های مولد اقتصاد با توجه به افزایش درآمد دولت از محل‌های مختلفی درسال جاری اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند زمینه ساز رشد و توسعه اقتصاد کشور باشد سرمایه گذاری در بخش‌های عمرانی است؛ بخش‌هایی که امکان لازم را برای افزایش اشتغال و درآمدزایی فراهم می‌کند و بستر بسیار خوبی برای بالا بردن رفاه عمومی و ارائه خدمات و تامین زیر ساخت‌های مورد نظر توسعه کشور است. در نتیجه سرمایه گذاری در بخش عمرانی از جهات مختلفی حائز اهمیت است.

 

وی در این باره توضیح بیشتری داد و افزود: با توجه به افزایش فروش نفت و بالا رفتن درآمد دولت درسال جاری و همچنین دستیابی به منابع ارزی بلوکه شده کشور، بستر‌های لازم برای سرمایه گذاری در بخش‌های عمرانی فراهم شده است.

 

شقاقی‌شهری درباره فروش اموال مازاد دولت و تاثیر درآمد‌های این بخش در توسعه فعالیت‌های عمرانی، گفت: دولت بر آن است تا از محل مولد سازی دارایی‌های عمومی بخشی از هزینه‌های مورد نیاز فعالیت‌های عمرانی را پوشش دهد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال و دارایی‌های دولت در کانال مولد سازی دیده شده است، تحقق این رقم وابسته به تلاش وزارت اقتصاد است که می‌تواند منجر به تحرکی در تزریق منابع به بخش مولد اقتصاد شود.

 

این اقتصاددان ادامه داد: هر چقدر وزارت اقتصاد برای فروش دارایی‌های دولت بیشتر تلاش کند و برای به سرانجام رساندن این موضوع برنامه ریزی دقیقی داشته باشد قطعا بخشی از درآمد مولد سازی هزینه توسعه فعالیت‌های عمرانی می‌شود و زمینه‌های لازم برای توسعه اقتصاد از بخش‌های مختلفی که به دنبال تامین نقدینگی بودند را ایجاد می‌کند.

 

شقاقی شهری گفت: مولد سازی اموال و دارایی‌های دولت طرحی است که از دولت‌های قبلی در دستور کار بود اما اجرا نشد، امیدواریم وزارت اقتصاد در این دوره بتواند به وعده خود عمل کند و بخشی از بودجه عمرانی را از کانال مولد سازی اموال دولت پوشش دهد.

 

وی با بیان اینکه هر چقدر مولد سازی موفق باشد می‌توان امیدوار بود بودجه عمرانی به همان میزان پیشرفت داشته باشد، تاکید کرد: واقعیت این است که بخش عمده بودجه کشور صرف تامین هزینه‌های جاری کشور می‌شود و به همین دلیل پوشش فعالیت‌های توسعه‌ای با درامد‌های کشور سخت است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: عدم سرمایه گذاری عمرانی در سال‌های گذشته منجر به فرسودگی زیرساخت‌های کشور شده و به همین دلیل تزریق منابع مالی به این بخش بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر