موریتانی به مجمع کشور‌های صادرکننده گاز پیوست

موریتانی به مجمع کشور‌های صادرکننده گاز پیوست
موریتانی در حال آماده شدن برای آغاز صادرات گاز در سه ماهه اول سال آینده است.
کد خبر : ۱۵۵۹۷۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، شورای وزیران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز(GECF)، روز گذشته پیوستن موریتانی به این مجمع را به عنوان عضو ناظر تصویب کرد.

این تصمیم در بیست و پنجمین نشست این مجمع در مالابو، پایتخت گینه استوایی، اتخاذ شد.

یکی از رسانه‌های موریتانی اعلام کرد که پیوستن این کشور به GECF به عنوان یک عضو ناظر، تاییدی بر قابلیت‌های مهم و چشم انداز‌های امیدوارکننده‌ای است که این کشور در زمینه گاز دارد.

موریتانی در حال آماده شدن برای تولید گاز در میدان بزرگ لاک پشت احمیم (Ahmeyim) مشترک با سنگال تا پایان سه ماهه اول سال آینده است.

ذخایر گاز طبیعی این میدان ۲۵ تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

مجمع کشور‌های صادرکننده گاز در دسامبر ۲۰۰۸ به عنوان یک سازمان بین دولتی مستقر در دوحه با هدف ایجاد چارچوبی برای تبادل تجربیات و اطلاعات بین کشور‌های عضو و ارتقای سطح همکاری و هماهنگی بین آن‌ها تأسیس شد.

این مجمع، در میان اهداف خود، مکانیسمی را برای ایجاد گفت‌وگوی سازنده بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز با هدف دستیابی به ثبات و امنیت از نظر عرضه و تقاضا در بازار‌های گاز طبیعی در سراسر جهان تعیین می‌کند.

دولت موریتانی می‌گوید که ذخایر گاز کشف شده در این کشور بیش از ۱۰۰ تریلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود، از جمله ذخایر میدان بزرگ لاک پشت که با همسایه خود یعنی سنگال، مشترک است.

اعضای کامل این انجمن شامل الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا است. 

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر