25 مهر 1402 - 09:00
ایبنا بررسی کرد؛

نرخ دلار تلگرامی در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار تومانی/ عامل نوسانات بزرگ کوتاه‌مدت چه بود؟

نرخ دلار تلگرامی در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار تومانی  عامل نوسانات بزرگ کوتاه‌مدت چه بود؟
دلار کانال‌های تلگرامی پس از فروکش کردن هیجانات در حال بازگشت به نرخ قبل است و هیجانات مهمترین عامل نوسانات اخیر بود.
کد خبر : ۱۵۶۱۴۹

به گزارش خبرنگار ایبنا، فعالیت دلالان در بازار غیررسمی ارز اثرگذاری اخبار منفی را بر این بازار افزایش می‌دهد؛ چرا که دلالان با خبرسازی و انتشار اخبار کاذب تلاش می‌کنند به هیجانات بازار دامن بزنند و در نوسانات بالای بازار از نوسان‌گیری سود کسب کنند. این نکته همواره از سوی کارشناسان ارزی و فعالان بازار ارز گوشزد می‌شود. با این حال افراد بسیاری از خرید دلار در شرایط هیجانی ضرر می‌کنند. در شرایط هیجانی و تاثیرپذیری زیاد بازار از اخبار منفی، نرخ دلار با نوسانات بزرگ کوتاه‌مدت مواجه می‌شود و همین نوسانات موجب ضرر و زیان خریداران می‌شود.

 

تجربه نوسانات بالای دلار در کانال‌های تلگرامی با هجمه خبری و خبرسازی رسانه‌ای در حمله حماس به رژیم صیهونیستی بسیار ملموس بود. با آغاز آتش جنگ در سرزمین‌های اشغالی ارزش ارز کشور‌های خاورمیانه در مقابل دلار با کاهش مواجه شد، اما بررسی آمار و ارقام نوسانات نرخ دلار در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که ماهیت نوسانات نرخ دلار در بازار ارز ایران بیشتر ناشی از هیجانات و جوسازی است.

 

امروز (۲۵ مهر ۱۴۰۲) ۱۱ روز از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد و در این مدت نرخ دلار در بازار آزاد با نوسانات بسیار بالایی مواجه شد. نرخ دلار کانال‌های تلگرامی که در طول هفته گذشته به بالای ۵۴ هزار تومان رسیده بود و در مدت ۲۴ ساعت بیش از ۴ درصد افزایش داشت، پس از مدت کوتاهی دوباره روند کاهشی را در پیش گرفت و در حال حاضر با بیش از ۴ هزار تومان کاهش به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگشته است. در واقع با تخلیه هیجانات بازار و از بین رفتن اثرات خبرسازی‌ها نرخ دلار در حال حرکت به سطح تعادل قبلی است.

 

به گفته بسیاری از کارشناسان بازار پول و ارز، افزایش و کاهش نرخ دلار در مدت کوتاهی نشان از اثرگذاری بالای اخبار و تلاش دلالان در دامن زدن به نوسانات با سوءاستفاده از اخبار در این بازار دارد. کارشناسان از همان ابتدا هشدار داده بودند که نوساناتی که با حوادث اخیر به وجود آمده کوتاه‌مدت بوده و به زودی روند کاهشی آغاز می‌شود.

 

دامن زدن به هیجانات، عامل نوسانات بزرگ کوتاه مدت

 

بررسی میزان کاهش ارزش پول کشور‌های مختلف خاورمیانه پس از شروع جنگ غزه نشان می‌دهد که ارزش ارز در فلسطین اشغالی بیش‌ترین اثرپذیری را از جنگ داشته است و در حال حاضر ارزش ارز رژیم اشغالگر صیهونیستی در پائین‌ترین سطح در ۸ سال گذشته قرار دارد. اما نکته قابل تامل اینجاست که پس از رژیم صیهونیستی پول ایران بیشترین اثر را از جنگ پذیرفته است. البته اثر منفی خبر جنگ بر نرخ دلار در بازار غیررسمی تنها در روزهای ابتدایی اتفاق افتاد و پس از مدت کوتاهی نرخ‌ دلار دوباره مسیر کاهشی را در پیش گرفت و این مسئله نشان می‌دهد افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی کوتاه‌مدت و کاذب بوده است.

 

گرچه این نسبت‌ها پس از ریزش شدید نرخ دلار در بازار آزاد در حال حاضر تغییر کرده است، اما این آمار‌ها نشان دهنده اثرپذیری بالای نرخ دلار بازار غیررسمی از اخبار اتفاق اخیر است. این در حالیست که ایران هیچ نقشی در جنگ نداشته و حتی فاصله جغرافیایی زیادی نیز با منطقه جنگی دارد. نوسانات نرخ دلار بازار آزاد ایران تحت تاثیر اخبار جنگ حتی از نوسانات نرخ دلار نسبت به ارز کشور‌هایی مثل مصر و لبنان که در کانون جنک هستند نیز بیشتر بوده است.

 

 

نرخ دلار کانال‌های تلگرامی در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار تومانی/ بلای هیجانات عامل نوسانات بزرگ کوتاه‌مدت

 

 

در حال حاضر با فروکش کردن جو هیجانی بازار، نرخ دلار کانال‌های تلگرامی در حال کاهش به سمت کف محدوده۵۰ هزار تومان و در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار تومانی قرار دارد.

 

افزایش نرخ دلار در هفته گذشته تنها ناشی از فضای سیاسی بود و به هیچ وجه با شاخص‌های بنیادین اقتصاد کشور همخوانی ندارد. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که تحت مدیریت بانک مرکزی در روز‌های آینده نرخ دلار دوباره وارد کانال ۴۹ هزار تومانی می‌شود. چرا که شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و شاخص‌های اقتصادی بر کاهش بیشتر نرخ دلار تاکید می‌کنند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر