30 مهر 1402 - 11:39

عبده‌تبریزی: دولت در کنترل نقدینگی، تورم و رشد اقتصادی موفق بوده است

عبده‌تبریزی: دولت در کنترل نقدینگی، تورم و رشد اقتصادی موفق بوده است
دولت سیزدهم در کنترل نقدینگی، کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی موفق عمل کرده است.
کد خبر : ۱۵۶۳۵۶

به گزارش خبرنگار ایبنا، حسین عبده تبریزی؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی در رابطه با بازار مسکن اظهار کرد: معضلات بخش مسکن در حال حاضر از ایجاد ابزار‌های جدید در بازار سرمایه بیشتر است. به دلیل اینکه در سال‌های اخیر مسکن به یک کالای پس‌اندازی تبدیل شده و به دلیل گران شدن مسکن در سفته‌بازی و بازرگانی استطاعتی برای خرید آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین حتی با ایجاد بازار رهن مردم نمی‌توانند اقساط آن را پرداخت کنند. بازار سرمایه با راه‌اندازی بازار رهن در نهایت می‌تواند با نرخ ۲۰ درصد برای خرید مسکن تسهیلات در نظر بگیرد. این در حالیست که در شرایط فعلی نرخ ۲۰ درصدی قابل تحمل نیست. معمولا اقساط باید از ۳۰ درصد درآمد سالانه تجاوز نکند و در حال حاضر در ایران اینگونه نیست.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: البته در ماه‌های اخیر اثرات مثبت عملکرد دولت در بخش تورم مشاهده شده و تورم کاهش پیدا کرده است. دولت در کنترل نقدینگی نیز موفق عمل کرده و نرخ رشد نیز با افزایش درآمد‌های نفتی افزایش داشته، اما در حوزه مسکن عملکرد مثبتی دیده نشده است.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ مسکن در ایران بحث مالیات نگرفتن است، گفت: این موضوع به سیاست‌هایی که در قبال زمین داشتیم مرتبط است که درواقع سود سرمایه از زمین نگرفتیم و میلیارد تومان یا میلیارد‌ها دلار سود در بخش ساختمان بوده که مالیاتی برای آن پرداخت نشده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر